Concurrentie vs. Budget: hoe vindt u de juiste balans?

22 November 2017

Wanneer u een AdWords-campagne heeft lopen, krijgt u dagelijks te maken met zoekwoorden. Veel van zulke termen hebben een hoog concurrentieniveau. Dit betekent dat er veel op gezocht wordt, maar dat er ook veel andere bedrijven zijn die een campagne voeren op ditzelfde zoekwoord. Geen probleem als u een grote onderneming bent, maar met het budget van een MKB’er is dit een stuk lastiger. MKB ClickService helpt u graag te bepalen wat voor u de juiste balans tussen concurrentie en budget is.

Uw positie in de zoekresultaten

Er zijn veel branches waarin heel wat bedrijven actief zijn. Denk bijvoorbeeld aan loodgieters of hypotheekadviseurs. In zulke gevallen is de kans groot dat er veel concurrentie is op zoekwoorden zoals ‘loodgieter’ en ‘hypotheken’. Deze concurrentie heeft invloed op uw positie in de zoekresultaten. Vaak is uw website dan niet op pagina 1 in Google zichtbaar. Omdat er weinig mensen zijn die verder klikken dan de eerste paar of zelfs maar de eerste pagina, is de kans dus hoog dat uw advertentie uw doelgroep niet bereikt. En dat wilt u natuurlijk voorkomen!

Goedkopere zoekwoorden kiezen

Iets wat altijd goed is om in uw achterhoofd te houden, is dat u als MKB’er doorgaans te maken heeft met een beperkt budget. Met zo’n beperkt budget is het zeer onwaarschijnlijk dat u bovenaan staat én de hele dag zichtbaar bent. Om dit te voorkomen, geven wij bij het opstellen van advertenties de voorkeur aan zoekwoorden met een lager concurrentieniveau. Deze hebben namelijk over het algemeen lagere kosten-per-klik: oftewel, ze zijn goedkoper. En dus kunnen we het budget veel effectiever inzetten en zo uw vindbaarheid verbeteren.

Specificeren op uw regio

Nog een manier om de hoge concurrentie te ontlopen, is het toevoegen van locaties. In heel Nederland zijn er natuurlijk meer loodgieters of hypotheekadviseurs actief dan bijvoorbeeld alleen in Drenthe of Emmen. Regio-specifieke termen hebben minder concurrentie én lagere kosten-per-klik. Een bijkomend voordeel is dat deze zoekwoorden zéér specifiek zijn, waardoor bezoekers sneller zullen overgaan op conversie: ze klikken op de advertentie, komen op uw website en vinden daar precies wat ze zoeken. Een conversie houdt in dat zij ook daadwerkelijk contact met u opnemen. U heeft er dus eerder een nieuwe klant bij door u te richten op goedkopere, lokale zoekwoorden.

 

 

Wilt u advies over de huidige keuze van uw zoekwoorden? Uw persoonlijke projectbeheerder houdt zich continu bezig met uw SEA-campagne en denkt hierin graag met u mee. Neem gerust contact op door te bellen naar 030 266 96 66 en wij staan u met plezier te woord.

Door: Stefanie Brant, Teamleider SEA & Stella van der Bie, Copywriter