De Koperen Ezel; de bezoekers bepalen het aanbod

30 September 2019

De koperen Ezel groeide in slechts 13 jaar tijd uit van een boerderij met een paar ezeltjes naar een exotisch dierenpark met 120.000 bezoekers per jaar, 56 diersoorten en maar liefst 44 ezels. Je kan er een heerlijke wandeling met een ezel boeken, maar ook gebruikmaken van het binnen en buiten speelparadijs, het dierenpark bezoeken en lekker eten bij de pannenkoekenboerderij. De koperen Ezel is succesvol en dat vinden wij geweldig omdat wij ook mochten bijdragen aan dat succes door het maken van landingspagina’s en Google advertenties. “In de zomer hebben we wel 25 tot 45 ezelwandelingen per dag en het meeste wordt geboekt via Google aldus Ard Westerink.

Inspelen op behoefte

Het begon allemaal toen Ard 13 jaar geleden een aantal ezeltjes erfde. Ze stonden in het weiland langs de weg en voorbijgangers kwamen veel kijken bij het hek. Hij las een artikel over een gezin in Franrijk dat ezeltochten aanbood en besloot om “als grapje” zijn ezels ook aan te gaan bieden voor wandeltochten. Er werden wat foldertjes bij campings neergelegd en vanaf dag één kwamen gelijk de eerste mensen. Het concept sloeg aan. Vrij snel kwam er vanuit de gemeente de vraag of ze niet meer met dieren zouden willen doen. Er was namelijk behoefte aan een kinderboerderij in Epe. Geiten en kippen hadden ze al privé, dus de stap was snel gemaakt. Ze vonden dat een leuk idee, maar wilden dan wel een kantinevergunning krijgen zodat ze ook frisdrank en snacks konden verkopen en zo werd de eerste uitbreiding een feit.

Toeristen en de Veluwe

Anderhalf jaar later liep het zo goed dat er een bezoekersruimte met horecavergunning gebouwd kon worden “en die is inmiddels al bijna te klein”. Daar kunnen mensen nu terecht voor familiedagen, feesten en partijen. De gemeente is blij met het succes omdat het een aanvulling is op het toeristisch profiel van de gemeente Epe. Toeristen komen voor de Veluwe en de wildervaring, maar er moet meer te doen zijn om ze bezig te houden. De koperen ezel speelt daar goed op in door telkens weer te luisteren naar wat de behoefte van de bezoekers is. “als we een aanvraag voor iets nieuws krijgen dan gaan we kijken of er meer behoefte naar is”. Als echte ondernemers luisteren ze naar hun klanten de klant bepaald ons aanbod, wij zelf niet” aldus Ard.

Van ezelverhuur naar exotisch dierenpark

Het begon allemaal met wat ezeltjes, maar dat werd als snel uitgebreid naar een kinderboerderij met o.a. boerderijdieren zoals: varkens, schapen, geiten en kippen. En daar bleef het niet bij “onze passie ligt ook bij de bijzondere en exotische diersoorten”. Door de jaren heen werd het aantal diersoorten uitgebreid met bijzondere diersoorten zoals; stekelvarkens, mara’s, kamelen, prairiehondjes, wallaby’s, chinchilla’s, sikaherten, zeboes en hangbuikzwijnen. Inmiddels telt het dierenpark 56 verschillende diersoorten en is nummer 57 vanaf volgend jaar ook te bezichtigen.

De ezelwandeling: een unieke ervaring

De ezelwandelingen, waar het ooit allemaal mee begon, zijn ondertussen niet meer de belangrijkste bron van inkomsten maar nog steeds heel belangrijk. Het is een echt ‘Unique selling point’ voor het bedrijf “Je kan het nergens anders doen, we zijn de enige”. Er zijn verschillende mogelijkheden als het gaat om ezeltochten. Je kan een pakezel huren om een picknick op de Veluwe te doen, heerlijk toch? Lekker met je geliefde of familie een wandeling maken op de Veluwe en dan brengt een lief ezeltje het eten en drinken mee.


Als je meerdere kinderen in de groep hebt kan je ook een huifkar huren, ideaal voor een kinderfeestje of voor familiedagen. Op de ezeltjes rijden mag ook, maar tot maximaal 40 kilo. Het moet ook leuk blijven voor de ezeltjes natuurlijk. Zo is er voor ieder wat wils en ervaar je een wandeling op de Veluwe op een unieke manier. Er zijn maar liefst 44 ezels en op een zomerse dag worden er tussen de 25 en 45 tochten per dag georganiseerd. Dat wij hier als MKB ClickService een stukje aan bijdragen, daar zijn wij trots op “het meeste wordt geboekt via Google” Aldus Ard.

Aaien, knuffelen en voeren

Een ander onderscheid ten opzichte van andere dierenparken is dat je de wei in kan bij de dieren. Niet bij alle dieren, maar vooral bij de wat groetere soorten zoals de ezeltjes, de alpaca’s, de emoes en de geiten. Je kan ze aaien, ermee knuffelen en ze eten geven. Hiervoor staan kleine voerautomaatjes verspreid over het park waar je zakjes voer kan kopen zodat de dieren wel de juiste voeding krijgen. Er wordt natuurlijk goed voor de veiligheid van de dieren gezorgd. Het dierenwelzijn is erg belangrijk bij De Koperen Ezel, ze willen de bezoekers een unieke ervaring bieden, maar alleen als de dieren dit zelf ook willen. Daarom hebben ze ervoor gezorgd dat de dieren die staan op toegankelijke plaatsen ook altijd zelf weg kunnen naar een andere weide of naar binnen, zodat ze een plek hebben waar geen mensen komen. “Als de dieren er even geen zin in hebben gaan ze weg, maar meestal komen ze juist gelijk op de mensen af, ze vinden het zelf ook leuk”. Het is een stukje beleving om zo direct op de dieren te staan, denk maar eens aan de dierentuin, daar kan je geen kamelen aaien. Zo kijken ze bij De Koperen Ezel altijd naar de ervaring en de wens van de klant en dat staat aan de basis van het succes.

Dierenwelzijn en een maatschappelijke bijdrage leveren

Als je zoveel dieren hebt komt daar heel wat bij kijken. Voor de bezoekers is het park een attractie, maar voor de dieren is het hun leefgebied. Daarom is het belangrijk om van elk dier te weten hoe je het moet verzorgen. Medeeigenares Agnes heeft dierenverzorging gestudeerd en is opgeleid in dieren-EHBO. Alle medewerkerkers beschikken over voldoende ervaring kennis en kunde. Er wordt goed gelet op voeding, zo krijgen bijvoorbeeld de ezels een ander type hooi dan paarden omdat zij uit warme gebieden komen en daardoor andere voedingstoffen nodig hebben. Bij elk dier wordt er gekeken naar wat hun natuurlijke behoefte is en wordt er zorg gedragen voor een aangenaam en gezond verblijf.


Maar niet alleen dieren zijn belangrijk voor De Koperen Ezel, ze vinden het ook belangrijk om een maatschappelijke bijdrage te leveren. Daarom fungeert De Koperen Ezel tevens als zorgboerderij waar ze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek bieden waar zij zichzelf kunnen ontplooien. Deze ‘hulpboeren’ verrichten werkzaamheden in het verzorgen van de dieren en het onderhouden van de verblijven. Of - als ze dat niks vinden - werken ze in de Horeca. Zij hebben een plek tussen de vaste medewerkers waar ze zichzelf kunnen zijn en kunnen bijdragen aan een mooi en schoon park. “De zorgboerderij is heel belangrijk voor ons” aldus Ard.

Jaar op jaar uitbreiding

Jaar op jaar volgen er uitbreidingen en wordt het bedrijf steeds veelzijdiger. Deze veelzijdigheid onderscheid De Koperen Ezel van andere bedrijven. De een heeft een dierenpark, de ander een kinderspeelparadijs en de volgende een pannenkoekenboerderij, maar De Koperen Ezel heeft het allemaal. En dan als klap op de vuurpijl zijn er de ezelwandeltochten, dat heeft niemand. Doordat het dierenpark veel liefhebbers trek komen de uitbreidingen ook wel eens aanwaaien. Sinds twee weken heeft De Koperen Ezel diersoort nummer 57 in het park. Ze kregen een nest met nandoes cadeau van een vaste bezoeker. Daar wordt natuurlijk ook een nieuw verblijf voor gemaakt en zo blijft het park groeien. Vanaf volgend jaar zullen de nandoes te bezichtigen zijn.

Lange dagen en hard werken

Succes komt niet aangewaaid en met de zorg voor zoveel dieren is het hard werken. De Koperen Ezel is 7 dagen per week geopend en ook op feestdagen zoals kerst is het er druk. De dieren moeten elke dag verzorgd worden, ook als ze een dag dicht zijn. “Ook als je vrij bent kan er iets gebeuren, er kan een lammetje geboren worden of een dier ziek raken. Ook ‘s nachts gebeurd er regelmatig iets. Het is gewoon hard werken”. Stilstand is achteruitgang en je moet blijven ontwikkelen weet ook Ard. “Altijd vooruit denken, altijd stilstaan bij wat je nog meer kan doen” vertelt een bevlogen Agnes. Voor ons als online marketingbureau kenmerkt dat goed ondernemerschap. Alle succesvolle klanten die wij spreken hebben deze filosofie. Maar het allerbelangrijkste is volgens Ard “blijven luisteren naar je bezoekers, die bepalen je markt”

Groeien en reageren op de markt

De Koperen Ezel luistert goed naar de markt en speelt in op trends, zo bewegen ze ook mee met hun marketing. Ze richten zich nu ook op de Duitse markt op slechts een uurtje rijden. Via MKB ClickService heeft De koperen Ezel een website met landingspagina’s en een Google advertentiecampagne. Veel toeristen zoeken op Google wat er in de omgeving te doen is en zo komen ze via advertenties en de website bij het dierenpark terecht. Nu ze zich ook op de Duitse markt gaan richten overwegen ze om ook te gaan adverteren in Duitsland. Een leuke uitdaging voor onze online marketeers, wij maken de advertenties graag.


De huidige campagne loopt zeer succesvol. Ze hebben deze zomer een enquête gehouden onder de bezoekers en “veruit de meeste mensen kwamen via Google” aldus Agnes. Dat vinden wij leuk om te horen. Ook over het contact en de samenwerking zijn zij zeer tevreden en wij hopen dan ook dat wij nog lang mogen helpen met de online marketing. Heeft u ook interesse in advertenties of wilt u advies neem dan contact op met onze online marketeers en wij helpen u graag verder.