Doelgroepgerichte marketing via Facebook en Instagram

De nieuwste toevoeging aan het aanbod van MKB ClickService is Facebook-marketing, waarmee u adverteert op Facebook en/of haar kleine zusje Instagram. Social media blijven een grote rol spelen in het leven van consumenten – en daar kunt u als bedrijf van profiteren. Het jaarlijkse onderzoek ‘What’s happening online’ van Ruigrok laat zien hoe verschillende doelgroepen deze kanalen gebruiken en dus hoe u uw doelgroep hierop het beste kunt benaderen.

Facebook vs. Instagram: een generatiekloof?

Eén ding is zeker: Facebook is en blijft verreweg het meest populaire sociale media-kanaal. Alle leeftijden maken hier veelvuldig gebruik van en brengen hun tijdlijn dagelijks een bezoekje, als het al niet meerdere keren per dag is. Er zijn kleine verschillen per generatie te bemerken, maar in totaal geeft 75% van de mensen aan een account te hebben en te gebruiken. Dat betekent voor u dat, ongeacht de leeftijd van uw doelgroep, uw bedrijf wel eens baat zou kunnen hebben bij een Facebook-campagne.

Daarnaast zien we een aardige groei in het gebruik van Instagram met maar liefst 1 miljard actieve gebruikers – met name onder de jongere generaties. Van millenials (22 – 36 jaar) en digitieners (14 – 21 jaar) maakt respectievelijk 48% en 65% gebruik van dit platform. Bevindt het overgrote deel van uw klantenkring zich in deze groep, dan is Instagram-marketing voor uw bedrijf een goede optie.

Bron: Ruigrok Netpanel

Ieder z’n ding: interesses op social media

Leeftijd alleen zegt natuurlijk niet alles. Veel mensen richten zich op social media niet alleen op sociaal contact, maar ook op interesses. Binnen interessegebieden zien we wel wat verschillen tussen de leeftijdscategorieën. Zo richten millenials zich voornamelijk op hun hobby’s, terwijl Baby Boomers (57 – 72 jaar) graag de natuur opzoeken. Onder alle leeftijden zien we reizen als populair onderwerp terugkomen. Als u weet waar uw doelgroep zich mee bezig houdt, kunt u uw marketing hierop afstemmen.

Bron: Ruigrok Netpanel

Opvallend om te zien is hoe verschillende generaties tegen reclame op social media aankijken. Vooral millenials en generatie X (37 – 56 jaar) kunnen zich ergeren aan advertenties op Facebook. Maar feit blijft dat nagenoeg iedereen nog steeds op Facebook en/of op Instagram te vinden is. Genoeg reden dus om deze kanalen in te zetten voor uw zakelijke succes.

Facebook-marketing bij MKB ClickService

Natuurlijk blijft het belangrijk om uw marketing goed af te stemmen en te blijven checken of de advertenties effect hebben. Spreekt de boodschap potentiële klanten aan? Komt u goed naar voren in de waterval van online activiteit? Bij MKB ClickService houdt uw persoonlijke projectbeheerder zich bezig met het optimaliseren van uw campagne en neemt uw accountmanager periodiek contact met u op om samen de statistieken door te nemen. Zo houden wij goed in de gaten of u het resultaat dat u voor ogen heeft bereikt!