Engagement creëren op Facebook

09 February 2021

Facebook is met zijn 3 miljard maandelijkse actieve gebruikers nog steeds het grootste sociale netwerk in termen van gebruikers. Toch krijgt facebook heel wat kritiek van bedrijven. Het is namelijk moeilijk om een bedrijfspagina op een organische manier te laten groeien in tegenstelling tot een persoonlijke pagina.

Het algoritme van Facebook geeft namelijk meer prioriteit aan berichten die door Facebook-vrienden geplaatst zijn ten opzichte van gepubliceerde content van bedrijven. De focus ligt daarbij op interactie die betekenisvol of waardevol is.

Betaalde advertenties worden vaak ingezet om meer leads en betrokkenheid te creëren. Toch hoef je niet altijd geld uit te geven aan marketing. Er zijn genoeg gratis mogelijkheden om de betrokkenheid van je Facebook-fans te verbeteren, hier volgen een aantal tips

Krijg inzichten

Facebook Insights is een tool waarmee je meer te weten komt over je gebruikers. Wie is je doelgroep? Wat is hun ritme? En wat is hun taalgebruik? Je kunt erachter komen welke inhoud aantrekkelijk is voor welke segmenten van je doelgroep. Door continu je strategieën aan te passen als reactie op de resultaten die Insights biedt, kun je je resultaten continu verbeteren. Deze tool dient ook als een soort handleiding voor het bepalen van het aantal en de timing van berichten.

 

Get social

Het wordt nog wel eens vergeten, maar social media zijn bedoeld om sociaal te zijn. Dus ga het gesprek aan! Reageer, like een post waarin je bent getagd en beantwoord vragen. Veel bedrijven gebruiken social media om te zenden, maar het zijn juist de media om het gesprek aan te gaan en je doelgroep te betrekken.

 

Zorg voor interactie

Een andere manier om de betrokkenheid onder gebruikers te verhogen, is door content te delen die verdere actie stimuleert. Populaire middelen zijn: polls, quizzen en wedstrijden. Je wil dat jouw posts zorgen voor (positieve) interacties. Zorg dat je met je content een gesprek aanwakkert tussen jouw volgers en andere mensen. Richt je niet alleen maar op wat jij wil vertellen of overbrengen. Jouw content moet ervoor zorgen dat mensen stoppen met het scrollen door hun tijdlijn, dat ze reageren en jouw post willen delen.

 

Video content

Video’s doen het nog steeds goed, tenminste, als je deze upload op Facebook zelf. Plaats niet een link naar YouTube: een link wordt lager gerankt in het algoritme. Facebook stuurt erop dat je content in Facebook uploadt en ‘beloont’ je hiermee door een beter algoritme en dus meer zichtbaarheid. Tip: ondertitel je video’s! Merendeel van social mediagebruikers scrollen door hun feed met hun geluid uit.

Ook al doen video’s het goed als content; durf te variëren. Door verschillende vormen van content te posten, bereik je een gevarieerde groep. Dit kan zorgen voor meer betrokkenheid. Denk aan foto’s, video’s, ga een keer live als het bij je past en plaats een poll.

 

Inspelen op actualiteit

Iets wat in de media is of populair is, scoort. Gebruik emotie en humor en je hebt een top post te pakken. Zit je niet bovenop de actualiteit en is het lastig om gelijk ergens op in te spelen, maak dan van te voren een content planning van bijzondere dagen, waardoor je het bericht kan inplannen.

 

Promoot goed presterende posts

Alle gratis mogelijkheden zijn besproken en dan blijft er toch nog één tip over die ik wil bespreken, namelijk: adverteren. Het Facebook-algoritme hecht waarde aan content die organisch goed presteert en dat is gunstig voor als je wilt adverteren. Content die al sterke organische tractie heeft, betekent lagere CPC’s (cost per click), wat in combinatie met een boost-post van Facebook een sneeuwbaleffect voor je content kan creëren. Verspil daarentegen geen geld aan slecht presterende organische content, dat geeft logischerwijs hogere CPC’s. Wanneer een bericht goed presteert op het gebied van betrokkenheid, likes en shares, dan biedt boost-post de mogelijkheid om die prestaties op te schalen.