Even buurten bij De Buurman

01 June 2018

Sinds 3 jaar is Maarssen een gezellige horecagelegenheid rijker: Snack & Café de Buurman – op de hoek van de Straatweg en de Burgemeester Egginkstraat – is inmiddels uitgegroeid tot een ware buurtkroeg én snackbar, waar gezelligheid onder het genot van een lekker hapje en drankje centraal staat. In de snackbar blijven de bestellingen binnenstromen; via het welbekende Thuisbezorgd, maar ook via het call tracking-nummer van MKB ClickService. Wij besloten eens te gaan buurten!

Een kijkje in de buurt

Toen huidige eigenaren George en Mascha het pand overnamen, was het gemoedelijke café dat er vandaag de dag staat nog ver te zoeken. “Het had hier een hele slechte naam,” zo vertelt Mascha aan de bar, “Dat was de eerste twee jaar wel even zuur. We hadden hier geen netwerk en de mensen durfden niet naar binnen.” In de loop van de tijd is hier wel verandering in gekomen. “Inmiddels gaat het een stuk beter. En daarbij hebben wij ook best veel aan jullie gehad,” aldus Mascha. De Buurman had namelijk nog geen website. Onze landingspagina’s waren een kans om een online visitekaartje neer te zetten.

Dankzij veel flyeren en een goede online aanwezigheid is De Buurman onderhand niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De huiselijke sfeer, de activiteiten die met regelmaat op de agenda staan (karaoke, bingo, beach party’s, eetavondjes etc.) en de laagdrempelige service hebben de kroeg echt op de kaart gezet. Van die slechte naam is dus tegenwoordig absoluut geen sprake meer. Sterker nog: De Buurman doet nu echt dienst als buurtcafé. En omdat het precies op de grens van twee wijken ligt, is het publiek heel uiteenlopend. “Je ziet dat mensen met elkaar in gesprek gaan, die elkaar normaal gesproken niet zo snel zouden ontmoeten.” Veel gasten komen dan ook vooral voor een gezellige babbel, een stukje sociaal contact. De Buurman heeft dus echt een bindende functie in de buurt!

Bellen en bestellen

“Het zijn eigenlijk drie zaken in één,” vertelt Mascha ons. “Het café is wel echt een buurtcafé. Op het terras in de zomermaanden krijgen we veel dagjesmensen, die komen bootje varen op het kanaal. Het cafetaria is voor heel Maarssen en Maarssenbroek.” Natuurlijk loopt het allemaal door elkaar, met cafégangers die iets lekkers uit de snackbar bestellen of mensen die iets komen afhalen en dan meteen een gokje wagen op een van de machines in het café. “Maar zeker in de winter moeten we het echt van de buurt hebben. En van bestellingen.”

Het persoonlijke contact is ook bij bestellen merkbaar. Over het algemeen is het namelijk eigenaar George die een bestelling aan de deur komt afleveren, zodat mensen direct kennismaken met het gezicht achter het café. “De meeste bestellingen komen toch wel uit het omliggende gebied, met een stukje Utrecht. Er zijn ook mensen die zeggen ‘ik ga nu uit m’n werk weg, ben er over een uur!’ Vaak zijn dat de bekenden.”

Een van de manieren waarop De Buurman bestellingen binnenkrijgt, is via het 085-nummer. Dat is duidelijk merkbaar. “Ik denk dat we toch al gauw 5 of 6 keer per dag gebeld worden met een bestelling”, zegt Mascha. Mensen zoeken via Google en komen uit bij de website van De Buurman. Hebben ze eenmaal kennis gemaakt met het cafetaria en het nummer op zak, dan is het niet zeldzaam dat er vaker bestellingen binnenkomen. En dat is natuurlijk goed voor de groei van het bedrijf.

Het oog op de toekomst

Want groeien, dat doet De Buurman zeker. Er zijn plannen om in de toekomst bezorgers in te schakelen en zo het bezorggebied uit te breiden met een stukje Breukelen. Ook staat een schutting bouwen om het terras echt bij het café te betrekken en het geheel nog knusser te maken. Natuurlijk gaat dit stapsgewijs. “Mensen zijn sneller geneigd te gaan naar wat ze kennen. Dus het duurt gewoon even.” Toch laten de afgelopen drie jaar al zien dat het ongetwijfeld mogelijk is om, met goede (online) naamsbekendheid, zelfs vanuit vrijwel niets iets moois op te bouwen.

MKB ClickService is blij dat de landingspagina’s en het 085-nummer De Buurman zo hebben kunnen helpen. George en Mascha, bedankt voor de samenwerking en op naar nog veel meer bestellingen!