Gemiddelde positie Google Ads verdwijnt

30 August 2019

Google geeft vanaf september geen gemiddelde positie van advertenties meer weer in de statistieken. Omdat deze statistiek alleen een gemiddelde weergeeft en gebruikers meer inzicht willen in hoe vaak ze op een hoge positie staan, komt Google met 4 nieuwe positiestatistieken. De positie van je advertentie heeft veel invloed op je conversies en kosten per klik (CPC). Hoe hoger je staat weergegeven in de zoekresultaten hoe hoger de kans dat mensen klikken op de advertentie. Specialisten willen hier graag hun biedstrategie op kunnen aanpassen en Google heeft daar nu bijpassende statistieken voor ontwikkeld.

Gemiddelde positie

Deze statistiek geeft weer op welke positie je gemiddeld hebt gestaan ten opzichte van de andere advertenties in de veiling. Je kan dus vaak op een hogere positie of lagere positie hebben gestaan. Ook als je gemiddelde positie 1 is betekent dit niet dat je altijd bovenaan de pagina staat. In sommige gevallen worden en namelijk alleen advertenties onderaan de pagina weeggegeven. Bij elke zoekopdracht verschilt het aantal beschikbare posities voor advertenties afhankelijk van het zoekwoord en het aantal adverteerders. Elke adverteerder heeft een eigen strategie en budget waardoor je de ene keer hoger komt te staan dan de andere keer, terwijl je eigen strategie en budget ongewijzigd zijn. Iemand die meer betaalt zal gemakkelijk een betere positie bemachtigen.

De 4 nieuwe statistieken

Om een betere analyse mogelijk te maken komt Google met vier nieuwe positiestatistieken. Je krijgt hiermee meer inzicht in hoe je advertenties hebben gescoord. Hierbij wordt vooral gekeken naar de topposities, dit zijn de vier beschikbare posities boven de zoekresultaten. De nieuwe statistieken zijn:

  • % Vertoning toppositie
  • % Vertoning absolute toppositie
  • VP-zoeknetwerk toppositie
  • VP-zoeknetwerk absolute toppositie

 

Deze eerste twee statistieken geven aan hoe vaak je bij de eerste vier posities of zelfs helemaal bovenaan hebt gestaan. De laatste twee geven aan hoe vaak je er hebt gestaan ten opzichte van hoe vaak je er had kunnen staan omdat je advertentie daarvoor in aanmerking kwam. Dit geeft dus weer hoeveel goede vertoningen je bent misgelopen. Dit is een belangrijk gegeven voor SEA-specialisten omdat dit verschillende oorzaken kan hebben: het dagbudget was niet toereikend, lage kwaliteitsscore, te lage bieding of een verkeerd ingesteld automatisch biedsysteem.

Veranderingen klantenzone MKB ClickService

In de klantenzone waar u de statistieken van uw Google Ads-campagne kunt inzien is de gemiddelde positie vervangen voor top vertoningen. Deze statistiek geeft in percentages weer hoe vaak uw advertentie bij de eerste vier posities bovenaan de pagina te zien is geweest. Mocht u door de aanpassingen problemen ondervinden bij het laden van de pagina dan kunt u op ctrl-F5 drukken, dan zou de pagina weer goed moeten inladen. Heeft u vragen over de aanpassingen van Google Ads, neem dan contact op met een van onze SEA-specialisten. Zij helpen u graag verder.