In gesprek met Floris: altijd in voor een praatje

15 April 2019

Als online marketingbureau ontkomen wij er natuurlijk niet aan zelf ook aan de nodige marketing en communicatie te doen. Dat is waar onze collega Floris (36) zich elke dag weer over buigt. In zijn allround functie is hij verantwoordelijk voor onder andere de huisstijl, promotiemateriaal, de inhoud van onze eigen websites, goede-doelen-acties, vacatures, communicatie richting klanten en ga zo maar door. Een uitgebreid takenpakket! Floris zet maar al te graag zijn tanden in het bedenken en uitvoeren van diverse ideeën. “Als ik denk dat iets anders kan of er een betere oplossing is, dan doe ik een voorstel.”

Terug de marketing in

“Wat mij aansprak aan de vacature,” vertelt Floris, “is dat ik me vooral weer echt met marketing kon bezighouden. Ik werkte voorheen bij een productiemaatschappij die televisieprogramma’s voor RTL produceerde. Het was ontzettend leuk werk, maar ik ben opgeleid als marketeer. En ik wilde graag terug de marketing in.

“Het sprak me dus aan dat ik de verantwoordelijkheid zou hebben over alle interne en externe communicatie, de marketing online, alle promotiematerialen zoals folders en brochures, maar ook dat ik alle goede doelen op me neem en dat er waar nodig een keertje iets aan PR verzorgd wordt. Ik wilde niet een specialist zijn in een bepaald iets, dus het allround-aspect sprak mij ook aan. Het is een uitgebreid takenpakket.”

Aan variatie geen gebrek

Juist omdat het om zo’n veelzijdige baan gaat, is het lastig een gemiddelde dag te omschrijven. Natuurlijk beantwoordt Floris dagelijks mailtjes, belletjes en positieve recensies, maar voor de rest zijn de werkzaamheden erg gevarieerd.

“In het begin van de week maak ik een planning voor wat ik die week gedaan wil hebben. Sommige projecten zijn wat kleiner, andere hebben wat meer tijd nodig. Zo heeft nieuw promotiemateriaal deze week veel tijd in beslag genomen, maar ben ik volgende week weer bezig met het opzetten van een actie voor het goede doel. Vorige keer was dat bijvoorbeeld zwerfafval opruimen in IJsselstein. We moeten ons met z’n allen inzetten voor een betere wereld en daar mag ik ook aan werken.”

Dit alles gebeurt in nauw overleg. “De directeur geeft aan wat de grote lijnen zijn, ik bedenk de strategie die daar het beste bij past en hoe en door wie die uitgevoerd zou moeten worden. Daarbij doe ik zelf een groot deel en heb ik de hulp van collega’s die bepaalde specialismen hebben.” Dat wil zeggen onze copywriters, SEA-specialisten, webdevelopers en grafisch vormgever.

                                         

Communicatie met klanten

De communicatie gaat dus hoofdzakelijk intern, maar dat betekent niet dat er nooit contact is tussen Floris en onze klanten. Onder andere het behandelen van recensies valt onder zijn dagelijkse bezigheden – hij gaat bijvoorbeeld regelmatig bij klanten langs voor een interview. Uiteraard is hij ook gewoon op de werkvloer telefonisch bereikbaar voor klanten.

“Op een moment dat een klant een vraag heeft of advies wil over iets dat buiten onze dienstverlening valt, maar wel gaat over marketing of communicatie, dan kan ik ze bedienen. De welbekende AVG-wetgeving heeft bij veel klanten voor vragen gezorgd en is ook onderdeel van mijn takenpakket geweest. Dat stukje extra dienstverlening zorgt ervoor dat de klant extra tevreden is. En ik vind het ook gewoon leuk om te doen!”

Positieve teamspirit

Floris is dag in, dag uit druk in de weer met van alles en nog wat. Die veelzijdigheid levert hem voldoening op, en dat is niet het enige. “Voor mij is een heel positief punt dat ik hier, ondanks dat ik geen starter meer ben, mezelf nog steeds wel heb kunnen blijven ontwikkelen en nieuwe dingen heb kunnen leren. Met name op het gebied van webdevelopment en het schrijven van teksten. Daar leer ik van mijn collega’s.

“Daarnaast vind ik dat we een leuk team hebben dat buiten werktijd ook leuke dingen doet met elkaar. Het is heel tof als je een beroep doet op collega’s om in hun vrije tijd mee te doen met een goede-doel-actie, er een hoge opkomst is. Iedereen vindt het leuk om samen met collega’s de hort op te gaan.

“Onze boodschap is dat wij de online marketing waar de klant zelf niet aan toe komt of geen kennis van heeft, uit handen nemen. Ik vind het dan heel positief dat wij een team hebben op de productieafdeling die dat naar hun beste kunnen uitvoeren, dat zij echt hun best doen om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen. Het is enorm bevredigend als je ziet dat daar ook goede resultaten uit komen.

“Bijvoorbeeld, een hondenuitlaatservice die op de website heeft moeten zetten dat ze vol zit en heel duidelijk aangeeft dat dit komt door het werk wat wij verricht hebben. Dat zijn hele mooie dingen om te horen. Ik mag dat in mijn werk delen met het team intern, en naar andere klanten toe door een interview met zo’n klant te houden en te publiceren op verschillende kanalen. Dat is natuurlijk leuk!”

Een stempel erop

Naast dat het bedrijf een indruk op Floris heeft achtergelaten, heeft hij op zijn beurt ook zijn stempel gedrukt op het bedrijf. “Allereerst intern, met de uitstraling van het kantoor. Wat we naar buiten, naar onze klanten toe, uitstralen is nu in het kantoor ook heel duidelijk aanwezig. Daarnaast is de huisstijl aangepast; iets moderner gemaakt, waardoor het overzichtelijker is.

“Ja, ik heb heel veel voorstellen die ik gedaan heb ook mogen uitvoeren. Daar komen goede reacties op, zowel van klanten als van personeel.”

En Floris is nog lang niet klaar. Er staat nog genoeg op de planning. Zo is hij op het moment bezig met het maken van nieuwe eigen websites. “Ik zou daar graag een nieuwe, moderne uitstraling aan willen geven. Eentje die goed weergeeft wie wij zijn, dat we jonge creatieve mensen hebben zitten.” Tenslotte doen wij ieder jaar mee met een sportevenement wat Floris organiseert en waar hij verslag van doet. “Dat vind ik altijd ontzettend leuk om te doen.”

 

Kortom: Floris zit voorlopig niet stil! Eens kennismaken? Bel gerust naar 030 – 266 96 66. Onze marketing- en communicatiespecialist is altijd in voor een praatje.