Googlen als een pro!

08 February 2019

Als ondernemer maakt u gebruik van Google door middel van een website, die in de zoekmachine geïndexeerd wordt, en eventueel een campagne waarmee u adverteert. Maar u staat ook aan de andere kant als ‘gewone’ Google-gebruiker. Ongetwijfeld dat u (bijna) dagelijks wel een zoekopdracht in Google intikt. Even openingstijden checken voordat u de deur uitgaat, een telefoonnummer opzoeken, een onbekende term die u tegenkomt researchen…

Soms komt het echter voor dat u maar niet het antwoord op uw vraag kunt vinden, wat u ook intikt. Wist u dat er allerlei trucjes zijn om een stuk sneller en efficiënter te googlen? Word een echte pro met deze tips!

Hulpmiddelen voor een schot in de roos

Voor elke zoekopdracht zijn er duizenden, zo niet miljoenen, zoekresultaten. Het algoritme van Google is slim en weet over het algemeen de meest relevante, kwalitatieve resultaten als eerste te weergeven. Toch gebeurt het dat het antwoord dat u zoekt bedolven raakt onder alle mogelijke antwoorden. Door uw zoekopdracht te verfijnen, verkleint u de kans hierop. En dat kan o.a. met de volgende trucjes:

Precieze zoektermen

Door een term tussen aanhalingstekens te zetten, zal Google webpagina’s zoeken die deze exacte verwoording bevatten. Zoekt u bijvoorbeeld naar “auto laten repareren”, dan zal Google geen resultaten laten zien zoals “auto-onderhoud” of “auto zelf repareren”.

Resultaten uitsluiten

Een woord of zin kan meerdere betekenissen en dus uiteenlopende resultaten hebben. Misschien bent u op zoek naar een boek dat dezelfde titel heeft als een film; u kunt dan een koppelteken/streepje (-) voor hetgeen dat u uit wilt sluiten toevoegen: google bijvoorbeeld ‘turks fruit -film’ (of zelfs ‘turks fruit -film -boek’) om resultaten waar u niet naar op zoek bent uit te sluiten of in ieder geval te verminderen.

Alles in één

We mogen ervan uitgaan dat het onderwerp van een pagina in de titel van de pagina staat, niet? U kunt daarom specifiek zoeken op woorden in de titel van een webpagina. Zoekt u op allintitle:autoreparatie, dan komt u relevante pagina’s tegen die hoofdzakelijk daarover gaan, in plaats van pagina’s waarop dit woord alleen toevallig naar voren komt.

Hetzelfde principe geldt voor ‘allintext:’ (wanneer u wilt dat het woord in de tekst staat) en ‘allinurl:’ (wanneer u wilt dat het woord in de url staat). Hoeven niet per se alle termen voor te komen in de titel (of tekst/url)? Gebruik dan intitle:, intext: of inurl:.

In de buurt

Voor sommige zaken is het niet erg om een eindje te reizen. Maar vaak zoekt u iets op een specifieke locatie, zoals een garage bij u in de buurt of een restaurant of hotel op uw vakantiebestemming. Door ‘location:’ toe te voegen aan uw zoekopdracht, gaat u specifiek op zoek naar resultaten in de plaatsnaam die u invult. Bijvoorbeeld ‘garage location:utrecht’ of ‘restaurant location:sittard’.

Ertussenin

Het is ook mogelijk in een bepaalde radius te zoeken, bijvoorbeeld binnen een bepaald budget. Voeg simpelweg twee puntjes toe aan uw zoekopdracht: ‘spiegelreflexcamera €300..€500’ of ‘nike schoenen €60..€80’.

Daarnaast kunt u, door gebruik van ‘OR’ (in hoofdletters), naar twee verschillende termen tegelijk zoeken. Bijvoorbeeld ‘Olympische spelen 2012 OR 2016’.

Wat is uw bestandtype?

Zoekt u een Word-document, een PDF-bestand, een .jpg-afbeelding? Met dit hulpmiddel zoekt u specifiek naar een bepaald bestandtype. Typ simpelweg ‘filetype:’ met daarachter het type bestand (filetype:pdf, filetype:gif, etc.) en Google laat enkel deze bestanden zien.

Site-gerelateerd

Veel websites hebben al een ingebouwde zoekfunctie, waarmee u de inhoud van de site kunt doorspitten. Dit kan echter ook via Google. Met de toevoeging ‘site:’ kunt u binnen één specifieke website zoeken. Denk aan een opdracht zoals ‘zorgtoeslag site:belastingdienst.nl’ of ‘beste tandenborstel site:consumentenbond.nl’.

Door enkel ‘site:’ en de websitenaam in te vullen (zonder extra zoekterm erbij), krijgt u alle geïndexeerde pagina’s van die website te zien. Handig om te kijken of alle pagina’s van uw eigen website geïndexeerd worden door Google en dus gevonden kunnen worden!

Is er een site die u goed bevalt en wilt u soortgelijke websites ontdekken? Zoek dan naar ‘related:’ plus de naam van de website, bijvoorbeeld ‘related:pixabay.com’.

Uw resultaten optimaliseren

Op dit soort bovenstaande trucjes spelen wij met onze dienstverlening ook graag in. Zo zorgen wij dat het meest belangrijke keyword altijd in de titel staat (allintitle:), verwerken onze copywriters keywords zo letterlijk mogelijk in de tekst (aanhalingstekens) en hanteren we de juiste locatie voor op uw website, zodat Google weet waar u zich bevindt (location:). In uw campagne kunnen wij uitsluitingszoekwoorden toevoegen om te zorgen dat uw advertenties niet bij irrelevante zoekopdrachten tevoorschijn komen. Zo doen wij er van alles aan om uw vindbaarheid te optimaliseren!

Neem ook eens een kijkje bij deze handige infographic en deze handleiding van Google zelf om nog meer te leren. Voor vragen over de dienstverlening kunt u natuurlijk altijd bij ons terecht via tel. 030 266 96 66.