Het belang van SEA-campagnes optimaliseren

03 January 2020

Om een goed resultaat te behalen met adverteren kan je niet simpelweg een campagne opzetten en er daarna niet naar omkijken. Onze projectbeheerders controleren en optimaliseren alle campagnes dan ook regelmatig. Hierbij wordt gekeken naar de behaalde resultaten en op basis van de data die wij ontvangen van Google kan de campagne aangepast worden. In dit artikel lees je welke werkzaamheden er periodiek - gedurende de looptijd van uw contract - worden uitgevoerd aan uw advertentiecampagne.

Accountmanagement

In het contract is een vast budget afgesproken voor het adverteren in Google. Het checken en bewaken van de uitgaven is een belangrijk onderdeel van het onderhouden van een campagne, je wilt immers het beschikbare budget zo goed mogelijk besteden. Je beschikbare maandbudget wordt opgedeeld in dagbudgetten. De projectbeheerders checken of die dagbudgetten goed besteed worden. Daarnaast kan er ook gekozen worden voor een strategie met gedeelde budgetten en moet ook daar in de gaten gehouden worden of dat het juiste rendement oplevert.

Keyword-management

De kosten die Google rekent per click zijn geheel afhankelijk van een markt van vraag en aanbod. Is er veel vraag en concurrentie dan zijn de kosten per click ook hoger per zoekwoord. Hierdoor zijn onze projectbeheerders altijd op zoek voor u naar de zoekwoorden met het beste rendement. Zijn zoekwoorden te duur dan kunnen deze worden uitgeschakeld, leveren zoekwoorden te weinig clicks op dan kunnen ze kiezen voor andere varianten. Door te testen en op basis van resultaten dingen aan te passen blijft uw campagne goed presteren het hele jaar door.

Ook wordt er gekeken of mensen zoeken met zoekwoorden waarvan wij helemaal niet willen dat ze op die advertentie terecht komen. Deze zoekwoorden worden vervolgens uitgesloten om te voorkomen dat kostbare clicks verloren gaan. Denk aan advertenties voor een schilder. Mensen die zoeken op “gemiddelde kosten schilder” zijn niet serieus op zoek naar een offerte. Zij zoeken via het internet naar een indicatie om een idee te hebben wat een schilder ongeveer kost. Wij willen niet dat deze zoeker op de advertentie terecht komt en klikt, dus wij sluiten die zoektermen uit.

Het kan ook voorkomen dat wij zien dat er varianten bij staan die mensen gebruiken om te zoeken die wij kunnen toevoegen. Wij kunnen deze zoekwoorden toevoegen aan bestaande campagnes of advertenties, maar wij kunnen er ook voor kiezen om een aantal nieuwe advertenties te schrijven waarin wij specifiek die zoekwoorden variant gaan gebruiken. De projectbeheerders maken altijd een keuze - op basis van de statistische gegevens – waarmee u het beste geholpen bent.

Conversies behalen

Er wordt zeker niet alleen gekeken naar vertoningen en clicks, waar het uiteindelijk allemaal om draait voor onze klanten zijn conversies. Zij willen aanvragen, offertes en contactmomenten vanuit hun doelgroep. Een advertentie kan veel vertoont en ook geklikt worden, maar als daar geen conversies uitkomen dan is er toch echt werk aan de winkel.

Er kunnen aanpassingen aan de tekst op de landingspagina’s gedaan worden zodat het aanbod beter aansluit op de zoekopdracht, maar er kan ook gekeken worden naar de positie van de aanvraagformulieren, telefoonnummers en e-mailadressen. Elke aanpassing zorgt weer voor een beter resultaat en daarom is het zo belangrijk om de campagnes te blijven optimaliseren.

Onze projectbeheerders zijn door het jaar heen voor elke klant aan het werk, maar mocht u tussentijds zelf graag dingen aan laten passen dan is dat geen enkel probleem. Heeft u een nieuwe dienst of product en moeten daar advertenties voor geschreven worden, geef het door en ze gaan er mee aan de slag. Mocht u meer inzicht in uw campagne willen, dan kunt u ook altijd even bellen voor wat uitleg, wij staan u graag te woord.