Hoeveel tijd spenderen mensen op sociale media in 2019?

28 November 2019

Sociale media worden steeds populairder. Het groeit maar door en er komen elk jaar weer nieuwe kanalen en diensten bij. Vooral jongeren pikken nieuwe kanalen snel op en spenderen meer en meer tijd op sociale mediakanalen. Zo is videoapp TikTok met ruim 1 miljard downloads wereldwijd enorm populair en zij zullen zich op korte termijn in aantal gebruikers tussen de gevestigde grote namen gaan voegen. Op dit moment is TikTok met zijn 400.000 gebruikers in Nederland nog maar een klein platform ten opzichte van Facebook met ruim 10 miljoen gebruikers, maar platformen als Twitter en Snapchat - met beiden 2,5 miljoen gebruikers - verliezen in rap tempo terrein en moeten (op termijn) vrezen voor hun positie. Ook het gebruik van Facebook neemt in snel tempo af, maar het blijft met voorsprong het grootste platform in Nederland. Met name de schandalen met datalekken en nepnieuws zorgen ervoor dat steeds meer mensen hun vertrouwen in Facebook kwijt raken. Twitter zette in 2014 al een dalende lijn in en is deze neerwaartse trend nooit meer te boven gekomen.

Marketingmix op sociale media

Als je goed inzicht hebt in je doelgroep kan je deze inzichten per kanaal gebruiken voor het bepalen van de marketingmix. Met welke kanalen ga je communiceren met je doelgroep? Je zal dan nog wel extra gegevens over de gebruikers van de verschillende kanalen willen hebben, gegevens zoals:

 

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Provincie
  • Welstandsklasse

 

Op basis van deze gegevens maak je een weloverwogen keuze voor het gebruik van verschillende kanalen. Als je een jonge doelgroep hebt dan liggen Instagram, Snapchat en Whatsapp meer voor hand. Heb je een oudere doelgroep dan zijn Facebook en Twitter nog steeds de aangewezen kanalen. Zo denk je na over hoe je het beste je eigen doelgroep bereikt, dit hoeft niet altijd te betekenen dat je mee moet doen aan een hype. Ook de frequentie per bericht is afhankelijk van je doelgroep. Een jonger publiek besteed meer tijd op sociale media en kan dan ook meer berichten per sessie verwerken. Een oudere doelgroep ervaart dat als storend en wil niet telkens van dezelfde aanbieder weer een bericht lezen. Dit moet je overigens ook simpelweg testen en ervaren wat wel en niet werkt.

 

Sociale media - MKB ClickService

 

In bovenstaande infograpic, gemaakt door Faceless, staat een handig overzicht van het gebruik van sociale wereldwijd media in 2019. Er is een onderverdeling gemaakt per werelddeel, per kanaal en er wordt er aangegeven welke motivatie de gebruikers hebben opgegeven voor hun gebruik van sociale media. Dit kan je handige inzichten geven voor je marketingstrategie, maar houdt er rekening mee dat Nederland niet representatief is voor de rest van Europa. Er kan best een groot verschil zijn in de kanaalkeuze en de gemiddeld gespendeerde tijd per kanaal. Zo verloor Facebook ruim 640.000 gebruikers in 2019. Jongeren waren 2 jaar geleden al massaal afgehaakt maar nu verliest Facebook over de gehele linie aan marktaandeel. Het blijft wel nog steeds het grootste kanaal in aantal abonnees, maar veel gebruikers geven aan dat ze nog maar zelden inloggen. Instagram is in Nederland een rising star en moet alleen Facebook en Youtube nog voor zich dulden. Het gat tussen Instagram en de twee anderen is nu nog ruim 30%, maar door de dalende lijn die Facebook ingezet heeft lijkt het een kwestie van tijd voordat hun lijnen elkaar gaan kruisen zoals je kan zien in deze grafiek van Newscom Research & Concultancy.