Klein maar fijn: het voordeel van lokaal adverteren

04 January 2019

Ik zocht naar mijn bedrijf toen ik op vakantie was maar kwam niet in de zoekresultaten tevoorschijn, hoe kan dat? Waarom staat mijn vestigingslocatie zo nadrukkelijk in de tekst? Om welke reden wordt er een andere locatie dan mijn vestigingslocatie aangehouden? Vragen die wij regelmatig van onze klanten krijgen. Het antwoord heeft te maken met lokaal adverteren. Wat daar de voordelen van zijn? Dat leggen wij u graag uit.

De juiste doelgroep bereiken

Als klein en/of beginnend ondernemer moet u het van de lokale bewoners hebben. Tenzij u al een fikse naamsbekendheid op heeft gebouwd, zullen mensen van de andere kant van het land over het algemeen minder snel uw product of dienst afnemen (uitzonderingen daargelaten). En de concurrentie is moordend! Om meer regionale bekendheid op te bouwen en uw onderneming zo te doen groeien, is het verstandig om – in ieder geval in het begin – lokaal te adverteren. Zo bereikt u de juiste doelgroep.

Dit is een strategie die tevens werkt bij remarketing. Uw lokale doelgroep ziet uw advertentie en dus uw bedrijfsnaam dan eerder terug. Grote kans dat zij u in het achterhoofd houden en de volgende keer sneller bij u terecht komen!

Het meeste uit uw budget halen

Google Ads werkt met een budget, dat verdeeld wordt over de verschillende campagnes en advertenties. Elk zoekwoord heeft een eigen voorgesteld bod (CPC). Vergroot u uw advertentiegebied, dan neemt de concurrentie toe. De prijs zal dan stijgen. Houd u het echter lokaal, dan zal het voorgestelde bod over het algemeen lager zijn. U kunt dan vaker vertoont worden, wat de kans op meer bezoekers en dus meer conversie vergroot.

U heeft overigens zelf inspraak in hoe u het budget precies wilt verdelen. Sluis meer budget naar een product of dienst waar u meer aandacht aan wilt besteden, of doe aan seizoensgebonden adverteren. Hierdoor haalt u het meeste uit uw Ads-budget! Uiteraard kan uw persoonlijke projectbeheerder u adviseren over de mogelijkheden en de beste opties voor u.

Makkelijk statistieken inzien

Adverteren, en dus ook lokaal adverteren, kan gekoppeld worden aan Google Analytics, waardoor statistieken inzichtelijk worden. Via My MKB ClickService kunt u heel eenvoudig zien wat voor resultaten uw campagne behaalt; welke zoekwoorden er worden gebruikt, waar het budget heengaat, hoeveel er geconverteerd wordt, et cetera. Ziet u iets dat u graag anders wilt – bijvoorbeeld het gebied waarin u adverteert en de verdeling van het budget – dan kunt u dat altijd aangeven. Uiteraard houdt uw projectbeheerder de campagne eveneens in de gaten en zal hij/zij bijstellen en optimaliseren waar nodig.

Extra voordeel met extensies

Aan Google-advertenties kunnen zogeheten extensies gekoppeld worden. Denk aan recensies, USP’s (onderscheidende kenmerken) of contactgegevens. In het geval van lokaal adverteren is een extensie in de vorm van een telefoonnummer of adres een goede keuze. Dit laat zien dat u in dezelfde regio als de zoeker zit en draagt bij aan de herkenbaarheid. Extra fijn: Google beoordeelt advertenties met extensies vaak ook beter.

 

Om de vragen uit de introductie te beantwoorden: wij hanteren de locatie die u, naar ons inziens, het meeste regionale voordeel op zal leveren. Wij targetten advertenties op deze locatie, waardoor ze minder snel buiten dit gebied zullen verschijnen om zo budget uit te sparen. En onze copywriters zullen deze locatie eveneens in de teksten verwerken om de organische vindbaarheid in uw regio te vergroten.

Uiteraard kan dit aangepast worden wanneer blijkt dat de locatie te groot of juist te klein is, wanneer u verhuist, of wanneer u simpelweg een andere voorkeur heeft. Advies nodig? Bespreek de mogelijkheden gerust met uw projectbeheerder via tel. 030 – 266 96 66!