Klussen voor ‘t kiezen: interview met Richard Huisma

05 September 2018

Tussen ons kantoor in IJsselstein en het Groningse plaatsje Grootegast – de vestigingslocatie van Klussenbedrijf Richard Huisma – ligt Steenwijk, in de Kop van Overijssel. Dit is waar wij Richard treffen. Hier is hij namelijk hard bezig met een nieuwbouwproject: een van de vele klussen die in zijn volle agenda prijken. Klussen die hij onder meer via de landingspagina’s binnenkrijgt. Om daar meer over te horen, maken wij graag een aardig ritje!

De eerste stenen

Bij aankomst rijden we een wijk met nieuwbouwwoningen binnen, opgebouwd uit karakteristieke rode bakstenen. Dit terwijl op Google Streetview slechts een leeg veld te zien is op dit adres. We parkeren voor een aantal panden dat op het moment nog maar half uit de grond rijst. Een van de vakmannen op locatie komt ons tegemoet lopen en begroet ons hartelijk – dat moet Richard wel zijn. Hij neemt ons mee naar de bouwkeet, waar wij met z’n allen aanschuiven om te horen hoe het met Richard en zijn bedrijf gaat. En hoe het allemaal zo tot stand is gekomen natuurlijk.

“Ik was er toch wel een beetje klaar mee om bij een baas te werken. Toen ben ik voor mezelf begonnen, en ondertussen doe ik dat al 12 jaar,” zo vertelt Richard, “En het gaat nog steeds goed. Uitstekend zelfs!” Het was voor Richard geen moeilijke stap om te zetten. “Ik heb er niet tegenop gezien en heb er geen moeite mee gehad. Het ging vrij soepeltjes.” Door de jaren heen heeft het klussenbedrijf zich hoofdzakelijk gespecialiseerd in metselwerk en voegwerk, onder meer bij gevelrenovaties en nieuwbouw, met af en toe wat timmerwerken erbij. Dat zien we overigens terug wanneer Richard ons na afloop meeneemt om een kijkje te nemen bij de werkzaamheden. Het gaat om ambachtelijk, traditioneel metselwerk – een echt staaltje vakmanschap dus!

Een drukte van jewelste

Gedurende het 12-jarige bestaan heeft de ontwikkeling van het bedrijf niet stilgelegen. “Langzamerhand werd het steeds uitgebreider. Het is steeds beter gegaan. Vanaf begin af aan was het al goed, hoewel de crisis voor iedereen moeilijk was. Maar daar zijn we ook weer doorheen gekomen. Nee, ik klaag niet. Gelukkig niet! Zeker nu, nu is het in de bouw helemaal druk. We kunnen kiezen waar we heen willen.”

Sterker nog: het is zó druk, dat Richard zelfs een deel van zijn vakantie heeft ingeleverd en ook vaak op zaterdagen nog op de bouwplaats staat. “Je moet er nu bij zijn – de tijd is er nu goed voor. Op het laatst moet je een beetje kiezen. Als het druk wordt, dan kun je op een gegeven moment niet alles meer. Ik kan niet alles aannemen en moet helaas wel eens nee verkopen. Maar je kunt het beter maar gelijk zeggen, dan moet je eerlijk blijven. Je doet gewoon je best.”

Gelukkig kan Richard rekenen op zijn mede-ZZP’ers. Hij heeft zelfs een nagenoeg vaste samenwerking met een drietal andere vakmannen. “Hier in het Noorden heb je dat wat meer, dat mensen een beetje een vaste clique hebben. Wij zijn met z’n vieren en gaan gewoon samen naar klussen toe. Wij werken mooi samen en zijn mooi op elkaar ingespeeld, dus dat werkt heel goed. En we kunnen goed met elkaar opschieten, dat moet natuurlijk ook wel.” Daarnaast kan Richard meestal terugvallen op zijn netwerk als er toch een extra paar handen nodig is. Zo kan hij de grote vraag naar klussenbedrijven toch nog redelijk goed beantwoorden.

Op elkaar bouwen

En het feit dat Richard zo veel aanvragen binnenkrijgt, betekent toch dat hij goed vindbaar is en goed bekend staat. “De website, dat loopt super. Ik heb er leuke klussen van gehad, en zo nu en dan als ik nog een klusje erbij krijg dan neem ik ‘m aan. De website ziet er ook keurig uit dus ik ben er blij mee. Anders was ik er al mee gestopt. Het is mij ’t waard.” Ook het contact met de klantenservice en zijn persoonlijke accountmanager ervaart Richard als zeer prettig. “Om de drie maanden wordt er sowieso een keer contact opgenomen, en anders kan ik tussendoor bellen. Dat zeggen jullie ook altijd, ‘gewoon bellen als er wat is!’. Als ik dan iets wil veranderen, is dat altijd goed. Ik ben tevreden, zeker weten!”

 

Dat vinden wij van MKB ClickService natuurlijk super om te horen! Wij zijn blij dat alles naar Richard’s tevredenheid verloopt en hopen de wederzijds prettige samenwerking nog lang voort te mogen zetten.