LinkedIn

26 April 2021

5 fouten die je moet vermijden!

Linkedin is een social media platform gericht op professionals. Je kunt hier je professionele portfolio delen, netwerken met andere professionals en jezelf online zichtbaar maken (en niet alleen als je een nieuwe opdracht of baan zoekt). Het is een online cv en visitekaartje waar potentiële klanten en partners je kunnen vinden en contact met je kunnen opnemen. Kortom, LinkedIn is op en top professioneel. Toch zien we dat veel professionals wat knullige foutjes maken op LinkedIn. In dit artikel lees je 5 fouten die je wilt vermijden.
 

1. Je profielfoto is onprofessioneel

Je profielfoto is een van de meest belangrijke onderdelen van jouw profiel. Wanneer je een profielfoto plaatst, zorg dan wel dat die duidelijk is en professioneel overkomt. Samen met je partner op de foto, met je huisdier of met een glas bier in je hand staan, dat kun je beter bewaren voor andere social media kanalen. LinkedIn is een platform voor business professionals. Dat ben jij, dus laat dat zien.

Gebruik dus een rustige representatieve foto, waar je alleen op staat. Liefst ook met een rustige achtergrond. Zwart/wit of kleur maakt niet zo veel, alhoewel kleur wel vaak frisser over komt. Een foto waar je zelfverzekerd en betrouwbaar overkomt is natuurlijk het beste. Geen overdreven uitdagende of juist slonzige look.
 

2. Onprofessionele posts

Je zit niet op Facebook of Twitter, dus de posts zijn totaal verschillend. Hoewel het belangrijk is om actief te blijven op je profiel, moet je niet zomaar van alles posten. Hou de details van jouw uitstapjes met vrienden dus voor jezelf! Je kunt genoeg andere relevante berichten plaatsen op LinkedIn. Denk aan je team in de schijnwerpers zetten, deel een succesverhaal of deel een trainingssessie. Denk professioneel!
 

3. Je profiel verwaarlozen

Je profiel moet zoveel mogelijk informatie bevatten. Als je informatie enkel je voor- en achternaam en beroep omvat, vermindert dit jouw kansen om de interesse van potentiële klanten of werkgevers te wekken. Je moet jezelf zo goed mogelijk verkopen.

Vergeet ook niet om actief te blijven. Besteed aandacht aan je netwerk door te reageren op berichten of op vragen die jouw connecties posten. Of feliciteer hen met hun verjaardag of een nieuwe functie of opdracht (je krijgt hier meldingen over van Linkedin). Een netwerk moet je nu eenmaal onderhouden.
 

4. Lieg niet over je vaardigheden

Het komt nog best vaak voor dat mensen zich in het LinkedIn profiel beter over laten komen dan zij in werkelijkheid zijn. Opleidingen worden een niveautje verhoogd, er worden wat opleidingen toegevoegd die niet gevolgd zijn, het aantal jaren ervaring wordt wat opgeschroefd. Slechts enkele voorbeelden van valse informatie op LinkedIn profielen. Het is echt nergens voor nodig en het kan je uiteindelijk alleen maar duur komen te staan. Houd je LinkedIn profiel eerlijk en oprecht.

In grote bedrijven kijken ze niet alleen naar je profiel, maar nemen ze ook contact op met ex-werkgevers.
 

5. Zomaar personen toevoegen

Het is erg belangrijk om relaties op te bouwen en een netwerk te creëren. Maar voeg niet zomaar iedereen toe. Soms stellen onbekenden je verzoek niet op prijs.

Voeg steeds nieuwe connecties toe, mensen waar je mee gewerkt hebt of daadwerkelijk zaken mee gedaan hebt. Je weet maar nooit waar het goed voor is. Jouw nieuwe connecties hebben ook allemaal connecties en daar zou wel eens iemand bij kunnen zitten, die in de toekomst heel veel voor jou kan betekenen. Zodra je met een nieuw iemand connected bent, verschijnt dat in het overzicht van LinkedIn. Andere mensen zien dat je jouw netwerk uitbouwt. Dat je actief bezig bent. Grote kans dat jouw profiel ook door andere mensen wordt bezocht, die iets voor je kunnen betekenen. Vergeet ook niet om de uitnodiging te personaliseren.

Als je een persoonlijke tekst toevoegt, dan is de kans groter dat de uitnodiging geaccepteerd wordt. Ook blijf je deze tekst in LinkedIn Messaging te zien, dit stimuleert verdere interactie en is makkelijk voor toekomstig contact.