Mobile first: waarom een mobielvriendelijke website onmisbaar is

25 January 2018

Tegenwoordig zoeken we allang niet meer alleen maar achter de computer die op ons bureau staat. Het gebruik van smartphones en tablets om informatie te zoeken of online te bestellen neemt alsmaar toe. Dat maakt het belangrijker dan ooit om een website of webshop te hebben die op mobiele devices goed werkt. Zo maximaliseert u uw kansen op een hogere vindbaarheid en meer conversie!

Groeiend mobiel gebruik

Eerder kon u bij ons al meer lezen over het verband tussen responsiveness en conversie. De data van kennisplatform Marketingfacts maken dit nog eens extra duidelijk. Zo zien we aan de grafiek hieronder dat meer dan de helft van online verkeer via mobiel of tablet plaatsvindt.

Bron: marketingfacts.nl

Dit groeiende fenomeen is tevens te bemerken wanneer het om conversiegedrag gaat. Hoewel het merendeel van conversie nog steeds via desktop plaatsvindt, zien we zeker een stijging bij mobiel gebruik. Dat houdt niet alleen in bellen of een contactformulier invullen: mensen doen eveneens steeds vaker een aankoop via hun mobiel of tablet. Extra belangrijk dus dat u een mobielvriendelijke webshop heeft!

Bron: marketingfacts.nl

Het is overigens niet alleen van belang een responsive website/webshop te hebben omwille van meer conversie. Responsiveness heeft ook effect op uw vindbaarheid. Een site die niet mobielvriendelijk is, is namelijk niet gebruiksvriendelijk. Dat betekent dat bezoekers de site snel weer zullen verlaten (de zogeheten bounce rate). Een hoge bounce rate en lage conversies hebben een nadelig effect op uw organische positie en kwaliteitsscore in Google.

Bovendien heeft Google sinds kort de mobile first index, wat betekent dat websites tegenwoordig eerst op hun mobiele versie worden beoordeeld. Is de site niet responsive, dan krijgt u zelfs strafpunten die uw ranking benadelen.

Wat betekent mobielvriendelijk?

Wat bedoelen we eigenlijk met ‘responsive’? Waar moet een website aan voldoen om mobielvriendelijk te zijn? Simpel gezegd is een responsive website een website die zich aanpast aan de grootte van het scherm van verschillende apparaten, zodat bezoekers op welk device dan ook een optimale webervaring hebben. Daarnaast is het belangrijk dat de website snel is. Internetgebruikers zijn ongeduldig en willen niet lang hoeven wachten op de informatie of producten die ze zoeken. We zouden dus kunnen zeggen dat een responsive website gewoonweg een gebruiksvriendelijke, snelle website is die overal naar behoren functioneert.

Altijd een responsive website

De landingspagina’s van MKB ClickService zijn altijd responsive. Heeft u een eigen website of webshop en bent u benieuwd of u responsive bent? Voer uw site dan eens in de mobile friendly test van Google. Zo kunt u indien nodig tijdig ingrijpen, de site verbeteren en mee blijven draaien in de moordende concurrentie van het online circuit.

 

Heeft u vragen over responsiveness? Onze specialisten staan voor u klaar. Bel naar 030 – 266 96 66 om met ons in contact te komen. MKB ClickService denkt met u mee en helpt u graag aan een responsive website.