Onze copywriter aan het woord

23 March 2021

Als online marketingdienst ontwikkelen wij landingspagina’s, waarvoor onze professionele copywriters unieke en relevante teksten schrijven. Jelani is één van die copywriters. Hij is één jaar geleden begonnen bij MKB Clickservice als Junior Copywriter. Zijn kwaliteiten en doorzettingsvermogen bleven niet ongezien, want hij is al snel gepromoveerd tot Teamleider Copywriting.

 

Welke opleiding heb je hiervoor gevolgd?

“De opleiding die ik heb gevolgd en afgerond is Media, Informatie en Communicatie aan de hogeschool van Amsterdam. Hier word je opgeleid tot allround media professional. Ik heb een specialisatie gedaan in de richting van Reclame marketing en communicatie. Mijn stages waren vaak op de marketing afdeling en daar komt schrijven ook veel bij kijken. Na mijn opleiding heb ik mezelf meer ontwikkeld in tekstschrijven.”

 

Hoe ben je hier begonnen?

“Ik begon hier als Junior Copywriter, dan schrijf je voornamelijk teksten die voldoen aan SEO-richtlijnen. Zo komen websites van onze klanten hoger in de zoekresultaten van Google terecht. Hiervoor maken we gebruik van zoekwoorden (ook wel zoekopdrachten, zoektermen of keywords genoemd) die uit zoekwoorden analyses voortkomen. Het vinden, selecteren en analyseren van de juiste zoekwoorden voor je website of campagne is namelijk de eerste stap in een succesvol SEO-traject.”

 

Kan je meer vertellen over je werkwijze?

“Het begint allemaal bij de interviews die onze collega’s afnemen met de klanten. Uit deze interviews halen we alle informatie die we nodig hebben om een website en teksten te ontwikkelen. Hier blijkt uit over welke thema’s we moeten schrijven en wat de tone of voice gaat zijn. Bij een autogarage zouden de thema’s ‘APK keuring’ en ‘banden verwisselen’ bijvoorbeeld uitgekozen kunnen worden. Op basis van die thema’s worden de zoekwoorden gekozen en aan de hand daarvan gaan wij de teksten schrijven. De tone of voice varieert vaak, sommige teksten kun je speelser schrijven dan anderen. Het ligt vooral aan de klant, die geeft dat van te voren aan.”

“Wanneer je begint met het schrijven van een tekst is het belangrijk om goed te weten voor welke branche je schrijft en wat het precies inhoudt. Het is verstandig om ook het interview met de klant terug te luisteren én om deskresearch te doen. Je moet namelijk wel weten waar je over schrijft en wat de kernwaardes zijn van de onderneming. Het kan voorkomen dat je vaker voor dezelfde branche schrijft. Dan moet je wel onderscheidend blijven in die teksten, het kan namelijk niet zo zijn dat je steeds dezelfde teksten oplevert. Daarin moet je wel creatief kunnen denken.”

“De teksten die we schrijven zijn vooral voor de landingspagina’s. Een landingspagina is een pagina die is opgezet en geschreven met als doel een conversie behalen (bezoeker wordt klant). Maar soms hebben we ook klanten die een webshop willen, dat zijn weer compleet andere teksten. Die zijn een stuk korter, duidelijker en meer gericht op verkoop.”

 

Waar bestaat je functie als teamleider verder uit?

“Met mijn functie als Teamleider Copywriting komen er natuurlijk ook andere werkzaamheden bij. Naast het schrijven van teksten, controleer ik ook vaak of de websites die we afleveren gebruiksvriendelijk zijn. Verder moet ik elke dag taken onderverdelen binnen mijn team. Ik moet er voor zorgen dat iedereen de zelfde hoeveelheid werk krijgt. Verder moet ik ook verbeterpunten kunnen signaleren in mijn team. Soms heb ik ook contact met klanten als ze ontevreden zijn over de teksten, dan plannen we een moment in om alles te bespreken. We kijken dan samen naar de teksten, zodat we deze volledig naar wens kunnen herschrijven.”

 

Hoe zien jouw dagen eruit?

“Mijn dagen zijn in zekere zin hetzelfde, maar ook totaal niet. Ik begin altijd met het checken van mijn mail. Zijn er nieuwe opdrachten binnen? En hoe ga ik die onderverdelen? Als ik iets vergeet dan wordt het ook door niemand anders opgepakt. Daar ligt dus veel verantwoordelijkheid. Verder heb je drie verschillende taken in het tekstschrijven. Allereest heb je nieuwe dossiers die opgeleverd moeten worden. Dat zijn teksten die geschreven moeten worden voor nieuwe klanten. Dan heb je teksten die gecheckt moeten worden, dat zijn teksten die geschreven zijn door collega’s en die nog gecontroleerd moeten worden. Tot slot heb je rewrites, dat zijn teksten die herschreven moeten worden. Elke dag maak ik een planning, alleen kan ik mij daar nooit volledig aan houden. Er komen altijd wel weer nieuwe taken tussendoor.”

 

Heb je wel eens last van schrijversblok?

“Ik denk dat iedereen wel eens last heeft van schrijversblok. Wat ik dan probeer te doen, is even mijn werk wegleggen, pauzeren of een andere taak oppakken waar je wel meer inspiratie voor hebt, dat werkt het beste. Als je doorgaat tijdens je schrijversblok, dan is dat wat je schrijft vaak toch niet goed.”

 

Hoe hou je het werk uitdagend voor jezelf?

“Dat doe ik vooral door mezelf niet alleen de makkelijke opdrachten te geven. Ik probeer juist meer te schrijven voor branches die mij persoonlijk wat minder liggen, of voor een branche waar ik niet eerder voor heb geschreven. Zo blijf je jezelf ontwikkelen.”

“Toen ik hier net begonnen was, moest ik een tekst schrijven voor een klant die handgemaakte meubels maakt. Ik had niet eerder voor zo een branche geschreven en had er zelf ook weinig affiniteit mee. Ondanks dat heb ik er veel creativiteit in weten te stoppen en dat resulteerde in een tevreden klant.”

 

Heb je tips voor beginnende copywriters?

“Niet bang zijn om fouten te maken! Wees ook niet té perfectionistisch, want je moet ergens beginnen. Ga de uitdaging aan en kies niet alleen voor de makkelijke weg, zo komen vaak de beste teksten tot stand.”

 

Neem contact met ons op wanneer u meer wilt weten over onze copywriting of als u ons SEO-teksten wilt laten schrijven. Dit kan door te bellen naar 030-2669666 of door het contactformulier in te vullen. Wij vertellen u graag meer over onze tekstschrijvers en de SEO-copywriting die zij verzorgen.