Op welke tijdstippen zet u sociale media in om uw bereik te vergroten?

08 December 2017

Maar liefst 95% van de Nederlanders maakt gebruik van internet. En met 9,5 miljoen Nederlandse accounts is Facebook verreweg het meest gebruikte sociaal netwerk. In 2014 stelde Facebook zelfs dat gebruikers gemiddeld 40 minuten per dag doorbrengen op de website.

Zo veel social media-gebruikers, zo veel potentiële klanten. Een account voor uw bedrijf vergroot uw bereik enorm. U loopt echter het risico dat uw post verdwijnt in de enorme continue stroom van publicaties op de verschillende media. Wanneer zijn uw klanten nu online en actief en worden uw berichten dus het meest gelezen?

Posten op Facebook: wees strategisch

Het tijdstip waarop u een bericht post op Facebook, heeft grote gevolgen voor het bereik ervan. Gelukkig wordt Facebook geregeld onder de loep genomen door marketingspecialisten. Hierdoor kunt u vrij nauwkeurig bepalen wanneer u uw berichten het beste op Facebook plaatst:

 

Maandagen en dinsdagen worden afgeraden, omdat er gewoon veel minder gebruik wordt gemaakt van Facebook;
Op woensdag tussen 15:00 uur en 16:00 uur;
Op donderdag en vrijdag tussen 13:00 uur en 16:00 uur;
Liever niet vóór 09:00 uur of ná 19:00 uur. Gebruikers zijn hoofdzakelijk tijdens de dag actief op Facebook.

Posten op Twitter: recht op uw publiek af in 280 tekens (sinds november 2017)

Op Twitter is het belangrijk dat u weet welk publiek u probeert te bereiken. Twitter maakt namelijk onderscheid tussen B2C (door bedrijven voor particulieren) en B2B (door bedrijven voor bedrijven). De meeste professionele gebruikers (B2B) zijn logischerwijs voornamelijk bereikbaar tijdens werkdagen. Particulieren (B2C) bereikt u dan weer gemakkelijker in het weekend.

Extra tip: Wilt u graag veel retweets? Post dan tussen 17:00 uur en 18:00 uur of tijdens de middagpauzes.

Posten op LinkedIn: een professioneel ritme

Bij het bepalen van het juiste tijdstip voor een publicatie op LinkedIn zijn de agenda’s van bedrijfsleiders en managers bepalend. Maandag en vrijdag zijn voor hen vaak vergaderdagen. Het is daarom raadzaam om te posten op dinsdagen en donderdagen. Drie tijdsloten zijn belangrijk:

Tussen 07:00 uur en 08:00 uur, wanneer gebruikers op weg zijn naar hun werk;
Tussen 10:00 uur en 11:00 uur;
Tussen 17:00 uur en 18:00 uur.

LinkedIn is een professioneel sociaal netwerk bij uitstek. Daarom wordt het gezien als het meest geschikte sociaal medium voor B2B communicatie.

Posten op Instagram: buiten werkuren

Van dit sociale netwerk maken maandelijks ongeveer 700 miljoen mensen gebruik – enorm veel dus. Volgens Instagrams eigen statistieken is ook iedere dag van de week geschikt om foto’s of video’s te delen. De app wordt voornamelijk gebruikt ter ontspanning en de meeste gebruikers zijn dus online na werktijd: tussen 17:00 uur en 19:00 uur. Hoewel het bereik gedurende de dag toeneemt en er altijd wel genoeg gebruikers ‘meekijken’, zijn het einde van de middag en de avond perfecte momenten.

Posten op Pinterest: ontspanning in de avonduren

Op Pinterest beschikt u over een zeer breed tijdsschema om te posten. Net zoals op Instagram worden succesvolle ‘pins’ voornamelijk geplaatst na kantooruren. De meeste gebruikers zijn actief tussen 20:00 uur en 23:00 uur. Zaterdagochtend is ook een licht piekmoment.

Relevantie en kwaliteit

Niet alleen het tijdstip is bepalend bij het overtuigen van uw online publiek. De inhoud van uw bericht moet relevant zijn voor de lezers om succesvol te zijn. Ieder sociaal medium trekt zijn eigen publiek. Bezoekers van LinkedIn verschillen bijvoorbeeld sterk van Instagramgebruikers. Zorg dat de inhoud van uw bericht is toegespitst op het publiek van het specifieke sociaal medium.

Niet alleen de inhoud is van belang. Ook de vorm en opmaak van uw bericht zijn bepalend voor de zichtbaarheid ervan. Een post is doorgaans succesvoller als u er een foto, video of zelfs GIF bij plaatst.

Maak gebruik van de statistieken

De bovenstaande richtlijnen zijn natuurlijk erg algemeen. Uw specifieke doelgroep, geografische locatie, werktijden en product of dienst kunnen betekenen dat u beter op andere momenten kunt posten. Bekijk daarom regelmatig de statistieken van uw publicaties en let bijvoorbeeld op het bereik en het betrokkenheidspercentage. Als uw post op een van de punten goed scoort, kan het tijdstip misschien wel een rol hebben gespeeld.

Een laatste tip…

Post uw berichten op sociale media tijdens kantooruren niet op een ‘heel uur’. Als iemand een vergadering heeft om 16:00 uur, ziet zij uw bericht misschien nog wel om 15:50 uur.