Personal branding

06 April 2021

Personal branding is een must voor iedere ondernemer. Personal branding is jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.

Personal branding gaat dus over het ‘vermarkten’ van jezelf, maar dan wel op een authentieke manier. Een persoonlijk merk bestaat namelijk uit de echte jij: jouw drijfveren en persoonlijkheid. Het is daarom erg belangrijk dat je jouw brand van binnen naar buiten ontwikkelt. Kijk dus naar wie je echt bent, wat is je persoonlijke levensmissie, wat zijn je talenten, onderscheidende kwaliteiten en persoonlijke waarden? En hoe wil je dit aan de buitenwereld laten zien.
 

De voordelen

Doordat je met een personal brand duidelijk uitdraagt wie je bent, zul je de juiste dingen aantrekken in je leven (zoals opdrachten, banen, baanpromoties, maar ook in het persoonlijke leven; de juiste vrienden/partners).

Verder kun je door middel van een persoonlijk merk jezelf onderscheiden van je concurrenten en je zichtbaarheid vergroten. Je kunt positief opvallen binnen de grijze massa. Dit is natuurlijk wat je wilt, want in de overvloed aan keuzes kiezen werkgevers en opdrachtgevers voor de persoon die hen het meest aanspreekt.


 

Zo zet je personal branding in

Wanneer je wilt beginnen met personal branding, is het een goed idee om te starten met een uitgewerkt stappenplan voor personal branding.

  1. Om een sterk merk te creëren is het allereerst belangrijk om je sterke, onderscheidende punten in kaart te brengen. Geef zelf antwoord op de onderstaande vragen, maar laat ook de mensen om je heen (zowel zakelijk als privé) met je meedenken. Beantwoord de volgende vragen:
    • Wat is jouw expertise?
    • Wat kun jij voor werkgevers en opdrachtgevers betekenen?
    • Wat onderscheidt jouw product of dienst positief van die van concurrenten?
    • Wat maakt jou en jouw aanpak uniek?
    Heb je een helder beeld van jouw meerwaarde, stel dan vast bij welke doelgroep(en) jouw producten, diensten en manier van werken het beste aansluiten. Want jouw merk is uiteraard alleen aantrekkelijk als het iets vertegenwoordigt waaraan behoefte is.
     
  2. Het volgende punt in het stappenplan is het formuleren van je eigen merk. Het gaat om je gehele identiteit en imago. Het gaat om wat je uitstraalt, om wat je van jezelf laat zien door je persoonlijkheid, je werkwijze en je keuzes in vormgeving en bewoordingen. Je merk moet samenvallen met wie je bent en waar je voor staat.
     
  3. Jouw personal branding wordt natuurlijk alleen een succes wanneer je ook zichtbaar bent. Net zoals dat voor ieder bedrijf geldt, moeten potentiële klanten je wel kunnen vinden voordat ze überhaupt klant kunnen worden. Wanneer je jouw persoonlijke merk duidelijk uitgewerkt hebt, kun je het daarom actief gaan inzetten in de praktijk. Dat wil zeggen dat je jouw (potentiële) klanten kennis laat maken met jouw personal brand. De makkelijkste manier om dit te doen is online. Door gebruik te maken van een website en social media kun je op een goedkope manier jouw klant kennis laten maken met jouw nieuwe personal brand.

    Maar ook offline moet je jezelf en jouw deskundigheid, producten en diensten kenbaar te maken. Maak gebruik van offline communicatie middelen zoals een CV, visitekaartje, poster, briefpapier, of een brochure. Zorg dan dat je ook hier jouw communicatie zoals jouw onderscheidende eigenschappen en huisstijl consequent doorvoert.