Schoon genoeg aanvragen: een drukte van jewelste bij Van Vliet Greencleaning

19 December 2018

Een schoon pand ziet er uitnodigend en representatief uit, is prettig om in te werken en blijft langer in goede staat. Mits het op de goede manier gereinigd wordt! Dat is waar Thom van Vliet van het schoonmaakbedrijf Van Vliet Greencleaning in Schiedam zich hard voor maakt: kwaliteit in zakelijke schoonmaak. “De grote schoonmaakbedrijven hebben hele scherpe prijzen, maar niet altijd even goede kwaliteit.” Er is veel vraag naar Thom’s diensten via de landingspagina’s, en daar is Thom zeer over te spreken. “Sinds jullie die website hebben gemaakt, komen er veel aanvragen binnen.”

Overal brandschoon

Thom mag zichzelf gerust een doorgewinterd schoonmaker noemen. Maar liefst 17 jaar geleden is hij begonnen in de glazenwasserij en na 10 jaar is daar algemene schoonmaak bij komen kijken. De focus op snelheid in het werk stond hem echter altijd al tegen. Bij het oprichten van zijn eigen bedrijf – dat onderhand al meer dan 8 jaar bestaat – besloot hij dan ook dat kwaliteit bovenaan moest komen te staan. “Wij hebben contracten op basis van schoonmaak, niet op uurbasis. Dus wij maken gewoon alles van boven naar beneden helemaal schoon. Dan maakt het niet uit hoe lang het duurt, daar hebben we gewoon een vaste prijs voor.”

Oog voor detail staat hoog in het vaandel. Zelfs zaken zoals de onderkant van behandelstoelen worden niet overgeslagen. “Dat zijn van die kleine dingetjes, daar letten wij op. Zo zijn wij in rap tempo heel hard gegroeid. Je merkt tegenwoordig dat mensen best wat meer willen betalen voor kwaliteit.”

Een schone zaak

Van Vliet Greencleaning heeft zich vanaf het begin al exclusief op bedrijven en organisaties gericht: hotels, VvE’s, sportverenigingen, horecagelegenheden, podo- en fysiopraktijken, afvalverwerkingsbedrijven, et cetera… Via een van zijn eerste klanten, een woningcorporatie in de regio, heeft Thom veel klandizie op kunnen bouwen. De klant was dusdanig tevreden over zijn kwaliteit, dat het balletje in rap tempo is gaan rollen. En nog altijd gaat dat goed: “Even afkloppen, maar er is nog geen klant weggelopen.”

Van Vliet Bedrijfsvideo from Van Vliet Greencleaning on Vimeo.

Lekker gewoon gebleven

De kwaliteit is niet het enige waar de klanten van het bedrijf tevreden over zijn. “Ik ben heel simpel in mijn offertes,” vertelt Thom, “en ik moet zeggen dat mensen dat ook aantrekt. Wat je vaak ziet bij grote schoonmaakbedrijven is dat je er 3 of 5 jaar aan vast zit. Bij mij kun je maandelijks opzeggen. Wil je van me af, zeg je gewoon op. Heel simpel, niet moeilijk doen, en je krijgt altijd een vaste prijs.” De service is lekker laagdrempelig en Thom is er heel nuchter onder gebleven.

“Ik heb ook gezegd: dit is het en we gaan niet groter. We kunnen het werk aan, en dat vind ik prima. Zodat je niet onder druk komt te staan, maar wel je kwaliteit kunt leveren. We zitten nu ook echt vol. Mochten er echt mooie klussen bij zitten, dan ga ik natuurlijk wel kijken hoe we dat op kunnen lossen. De vraag is: hoe ver wil je doorgroeien? Als ik het ga doen, dan gaat het stap voor stap.”

“Ik wil werken, maar ik wil ook tijd voor mijn kinderen, trainen met de honden, m’n sociale leven… Een echte ondernemer ben ik niet en dat zal ik nooit woorden ook. Ik heb gewoon een middenweg erin gezocht. Ik hoef niet stinkend rijk te worden en een dikke auto voor de deur te hebben: gewoon lekker kunnen genieten.”

Vol = vol?

Dat betekent niet dat Thom niet blij is met de aanvragen die binnen komen. En die zijn er! Zo is hij via de landingspagina’s laatst nog benaderd door een 5-sterrenhotel in Rotterdam, waarvoor hij op het moment meerdere offertes aan het maken is. “Wij waren de duurste, maar doordat we er goed uitzagen en goede referenties hadden heeft hij toch voor ons gekozen.”

Zo komt er wel meer binnen via ons. “Veel reinigingsklussen voornamelijk. Dat is de best betaalde klus die je kunt krijgen!” Het gaat daarbij om graffiti verwijderen, galerijen/trappenhuizen spuiten, stoepen schoonmaken en dergelijke klussen. Ook zonnepanelen reinigen en spinwering passeren de revue.

Wat Thom tevens prettig vindt, is dat wij een oogje in het zeil houden en hem op de hoogte houden. “Heel eerlijk: ik heb wel met meer bedrijven gewerkt, en dat was niet zo goed als het bij jullie gaat. Jullie houden continu contact, zijn er continu mee bezig, ik krijg continu een mailtje met grafieken wat er gebeurt op de site… Ik ben heel druk, maar jullie zoeken altijd contact.”

Het lukt gewoon allemaal. Zolang het loopt, vind ik het goed!