SEA: Hoe werkt het en waarom is het belangrijk?

18 May 2021

Je wilt graag meer bezoekers halen naar je website, maar hoe? Een van de snelste manieren om dit te generen is vanuit zoekopdrachten in zoekmachines zoals Google. Hierin maken we onderscheid in twee mogelijkheden: Search Engine Advertising (SEA) en Search Engine Optimization (SEO). In dit artikel richten we ons op SEA.

Search Engine Advertising ook wel zoekmachine adverteren genoemd, is het inkopen van advertentieruimte boven en onder de organische zoekresultaten. Je biedt in een veiling op zoektermen waarbij wordt afgerekend per klik (een afgeleverde bezoeker). Met SEA genereer je dus verkeer naar je website in een korte tijd. Je doel is om zo veel mogelijk relevant verkeer uit je campagnes te halen, tegen lage kosten.

Bij het aanmaken van een campagne met Google Ads stelt de adverteerder zoekwoorden in. De advertenties worden vervolgens op Google getoond wanneer iemand op zo’n zoekwoord zoekt. Het zijn voornamelijk tekstadvertenties die worden weergeven in een zoekmachine maar er worden bijvoorbeeld ook shopping-advertenties weergegeven inclusief prijs en afbeeldingen.

Er zijn tal van zoekmachines waarop geadverteerd kan worden. In deze blog over “Wat is SEA” beperken we ons tot Google en hun advertentieplatform Google AdWords

Wat is Google Adwords?

Google AdWords is het advertentieplatform van Google, dit platform maakt het mogelijk om op de zoekmachine van Google te adverteren. Google Ads werkt met een veilingmodel. Iedere keer dat een gebruiker een zoekopdracht uitvoert, wordt er een veiling gestart. In die veiling kijkt het algoritme van de zoekmachine naar verschillende factoren, om te bepalen welke advertentie welke positie krijgt.

Je kan zelf bepalen hoeveel je wil besteden. Dit doe je door een budget per campagne in te stellen. De kosten die je uiteindelijk betaalt zijn afhankelijk van verschillende factoren; concurrentie, biedstrategie, targeting, budget/bod. Google zal in de in de basis nooit meer uitgeven dan je hebt ingesteld.

Hoe meer concurrentie, hoe duurder het is om op een zoekwoord te adverteren. In de praktijk zie je dat je per klik tussen de € 0,50 – € 2 betaalt. Hoe specifieker een zoekwoord, des te minder concurrentie en dus goedkoper.

Dit is de basisformule voor de veiling:
Positie in de advertenties = bod x kwaliteitsscore
 

Resultaten meten van Google AdWords

Eén van de belangrijkste dingen die je zou moeten doen is het meten van het resultaat van je advertenties. Google AdWords stelt je in staat om conversies te meten. Een conversie is een aankoop of aanmelding die plaatsvindt op je website.

Door conversies te meten krijg je meer inzicht in wat werkt, waardoor je beter kan sturen met je advertentiebudget. Heb je bijvoorbeeld bepaalde zoekwoorden die heel veel conversies opleveren, dan wijs je daar meer budget aan toe. Zoekwoorden die niet of nauwelijks presteren maken vaak overbodige kosten, hier zal minder of zelfs geen budget aan toegewezen worden.
 

Bedrijf inschakelen

Het doorlopend uitvoeren van Google Ads adviseren we te laten doen door specialisten. Dit met als reden dat zij alle ins- en outs kennen van adverteren in Google. Zij zijn constant op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, hebben veel ervaring doordat zij ook voor meerdere klanten werken en ervaring hebben opgedaan. Zowel van strategische plannen tot operationele uitvoering zijn Google Ads specialisten van belang.

Heb je hulp nodig bij het inrichten van je campagnes? Of wil je eens sparren over jouw mogelijkheden? Daar maken wij graag tijd voor. Stuur een mail voor vrijblijvend advies.