Social advertising

30 March 2021

Het effect van social media is onwijs groot. Via geen enkel ander kanaal kun je zo gericht jouw doelgroep bereiken als met social media. Met de juiste strategie creëer je meer zichtbaarheid, meer bezoekers en een hogere omzet. Maar wat is social media advertising precies en waarom moet je hiermee starten?

Wat is het?

Het tonen van advertenties van je bedrijf op social media kanalen wordt social media advertising genoemd. Wanneer je als bedrijf advertentieruimte inkoopt via sociale netwerken dan krijgen de gebruikers van die netwerken je advertenties te zien. Met social advertising kun je op basis van profielkenmerken, activiteiten en interesses van de gebruikers heel specifiek targeten en daarmee je doelgroep heel gericht benaderen. Zo genereer je veel aandacht voor je merk bij de juiste doelgroep.

Adverteren op social media kan via diverse sociale netwerken, met ieder zijn eigen voordelen, nadelen, soorten advertenties en doelgroepen. Denk aan Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en Youtube advertenties.

Waarom?

Met social media advertising bereik je jouw doelgroep via social media op prominente plekken, bijvoorbeeld in iemands tijdlijn. Met goed doordachte social media campagnes laat je onbekenden kennismaken met je bedrijf, leid je meer bezoekers naar je webshop en stimuleer je bezoekers om een aankoop te doen of contact op te nemen. Door de meetbare resultaten is social media advertising hèt medium om je doelstellingen op het gebied van branding, lead generatie of e-commerce te behalen. En dat tegen lage kosten, want je betaalt vaak alleen voor de clicks en die prijs is variabel. Verder heb je direct inzicht in wat je campagne kost en ook hoe effectief het is.

Er zijn veel verschillende platformen waar je op kunt adverteren. Wij lichten er een aantal uit.

  1. Facebook Advertentie

    Met Facebook advertenties bereik je gericht relevante doelgroepen. Het is geschikt in elke fase van de klantreis. Met dit kanaal genereer je niet alleen naamsbekendheid, maar het kan je ook conversies opleveren en loyaliteit creëren. Als je kijkt naar leadgeneratie (bijvoorbeeld het verzamelen van e-mailadressen voor een nieuwsbrief) en het opzetten van advertenties is Facebook het kanaal dat eruit springt wat betreft de mogelijkheden.

    Dit wil echter niet zeggen dat je die mensen ook op het juiste moment bereikt. Mensen zijn op Facebook immers niet actief op zoek naar (jouw) producten of diensten. Dat is bij zoekmachineadvertenties (via Google bijvoorbeeld) wel het geval.
    Wil je hulp bij het gebruiken van Facebook advertenties? Neem hier vrijblijvend contact met ons op.
     
  2. Instagram Advertentie

    Instagram is van dezelfde eigenaar als Facebook en het is dan ook niet vreemd dat de omgeving en de manier van targeting, exact hetzelfde zijn als bij Facebook. Instagram is een geschikt kanaal als je op een visuele manier naamsbekendheid wilt genereren en/of wilt dat consumenten jouw product overwegen. Waar voorheen vooral jongeren tussen de 15-35 jaar gebruik maakte van Facebook, vind je nu ook een steeds groter deel van de generatie tussen de 36-55 jaar op Instagram.
     
  3. Google+ Advertentie

    Google Ads biedt jou de mogelijkheid om op zoektermen te adverteren. De advertenties worden in Google bij de zoekresultaten getoond. Met Adwords kun je in het zoeknetwerk en in het displaynetwerk adverteren. Je betaalt per keer dat er op je advertentie wordt geklikt. Hoe populairder een zoekterm én hoe minder relevant hij is voor jouw bedrijf, hoe hoger de prijs per klik zal zijn. Soms is een synoniem van het door jou gekozen woord net zo efficiënt, maar een stuk goedkoper. Kies een goede lijst woorden en woordcombinaties en stel in tot welk bedrag jij wil adverteren. Voorkom dat je te algemene woorden kiest, daarmee loop je een groot risico op een dure en niet-rendabele campagne.
    Wil je hulp bij het opzetten van een Google Ads campagne? Neem hier vrijblijvend contact met ons op.
     
  4. Linkedin Advertentie

    Qua adverteren is LinkedIn relatief prijzig, maar door de mooie targeting mogelijkheden kan het kan zeer lucratief zijn voor met name B2B bedrijven. Zo kunnen we mensen met een bepaalde functietitel, uit een bepaalde branche of zelfs werknemers van een specifiek bedrijf benaderen. LinkedIn kan ingezet worden voor alle fases in de klantreis. De mogelijkheden van LinkedIn advertising zijn nog niet zo uitgebreid als die van Facebook en Instagram, maar als het doel is om zakelijke consumenten je product te laten overwegen of te overtuigen om een aankoop te doen, dan is LinkedIn een geschikt kanaal.
     
  5. YouTube Advertentie

    Heeft jouw organisatie goede videocontent en is je doel om naamsbekendheid te genereren? Dan is dit het juiste kanaal voor jou! YouTube focust met name op het genereren van naamsbekendheid. Video’s hebben een groot bereik en met de TrueView optie van Youtube betaal je alleen wanneer mensen minimaal 30 seconden van de video hebben gezien of de hele video (als de video korter is dan 30 seconden). Met de optie TrueView for action is het tevens mogelijk om verkeer naar je webshop te halen vanuit Youtube, met behulp van klikbare video-elementen.
     

Als je budget vrij kunt maken, dan is het ’t zeker waard om social media adverteren te overwegen. Maar denk dan wel van tevoren goed na wat je doelstellingen zijn en wie je wilt bereiken. Alleen dán kan je de juiste platforms kiezen, de campagnes goed inrichten en zorgen dat het echt wat oplevert. Heb je hulp nodig bij het inrichten van je campagnes? Of wil je eens sparren over jouw mogelijkheden? Daar maken wij graag tijd voor. Stuur een mail voor vrijblijvend advies.