Tips & tricks voor het bepalen van een schrijfstijl

05 January 2018

Teksten bestaan in allerlei vormen en kunnen dus allerlei doeleinden hebben. Informeren, motiveren, verkopen… Natuurlijk moet de informatie in een tekst altijd kloppen, maar ook de manier waarop u uw boodschap brengt is van groot belang. Hoe kiest u nu de schrijfstijl die past bij wat u wilt bereiken? Met deze tips & tricks bent u weer een stukje wijzer!

Het belang van goede teksten

De landingspagina’s van uw website zijn erop ingericht potentiële klanten naar de site toe te krijgen. Door gebruik te maken van zoektermen die aansluiten op uw dienstverlening of product, vergroot u de kans dat de mensen die hierop zoeken bij u terecht komen.

Maar landen op de pagina is pas het begin. De juiste informatie en het juiste gevoel zijn vervolgens net zo belangrijk, zo niet nóg belangrijker. Zo kunt u bezoekers immers aanzetten om daadwerkelijk gebruik te maken van uw producten of diensten. En dat is precies waar de schrijfstijl een grote rol speelt.

Spreek uw doelgroep aan

De eerste stap is bepalen wat het doel van de tekst is. Wie wilt u aanspreken en wat wilt u deze doelgroep vertellen? Dezelfde informatie kunt u op verschillende manieren brengen. Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden:

 

  • Een 4K-televisie beschikt over veel pixels voor een scherp en gedetailleerd beeld.
  • Met een 4K-televisie geniet u van prachtige beeldkwaliteit en optimaal kijkplezier.
  • Haal vandaag nog het beste van het beste in huis en koop hier uw nieuwe 4K-televisie!

 

Stuk voor stuk proberen ze de lezer te informeren en overtuigen, maar allemaal net op een andere manier. Bepaal wie uw doelgroep is en stem uw tekst hierop af. Zo vergroot u de kans dat zij na het lezen van uw tekst geïnteresseerd in zijn wat u te bieden heeft.

                                                         

Bepaal de stem van uw bedrijf

Bij het schrijven van een goede wervende tekst is niet alleen de doelgroep bepalend. Misschien heeft u een webshop, maar past een hele verkoopgerichte schrijfstijl totaal niet bij u en uw onderneming. Of vindt u informeren een hoofdzaak, maar hecht u ook veel waarde aan het creëren van een vertrouwd gevoel bij uw bezoekers. Natuurlijk is het belangrijk dat de tone-of-voice van de tekst past bij uw bedrijf. Door dicht bij uzelf te blijven, geeft u uw bedrijf echt een eigen stem. Unieke teksten zijn bovendien aantrekkelijker dan teksten waarvan er dertien in een dozijn gaan.

Extra tips

Naast de schrijfstijl zijn er nog andere aspecten die een tekst prettiger te lezen maken. Denk bijvoorbeeld in de opmaak aan het gebruik van:

 

  • Duidelijke tussenkopjes
  • Opsommingen
  • Dikgedrukte tekst
  • Cursieve tekst
  • Links
  • Beeldmateriaal

 

Daarnaast is het altijd een goed idee om nog eens een extra controle uit te voeren. Leg uw tekst voor aan iemand anders en vraag diegene naar zijn/haar mening. Bijvoorbeeld een naaste, iemand uit uw doelgroep of een onpartijdige derde. Of laat de tekst even een dagje rusten en lees ‘m vervolgens nog een keer door, zodat u er weer met een frisse blik naar kijkt.

 

Hier bij MKB ClickService zorgen we graag dat onze teksten voldoen aan uw wensen. Heeft u na het lezen van dit artikel vragen over uw landingspagina’s of wilt u iets wijzigen? Bel dan gerust naar 030 – 266 96 66 en wij helpen u verder!

Stella van der Bie, Copywriter