U of jij? Het dilemma van de aanspreekvorm

De teksten op uw website moeten passen bij u en uw onderneming. Daarom overleggen wij altijd nauw met u, zodat onze copywriters de teksten volledig naar wens kunnen schrijven. Een van de vragen die wij daarbij stellen is: wilt u de klant aanspreken met ‘u’ of ‘jij’? Tja… Misschien heeft u daar nog helemaal niet bij stilgestaan. Of misschien loopt uw doelgroep zo uiteen, dat er niet één lijn valt te trekken. Wat is wijsheid?

Spreek met twee woorden

‘Stel je netjes voor, eet zoals het hoort en zeg ‘u’!’ Aldus sprak Doe Maar al in 1983. ‘U’ is netjes. ‘U’ is beleefd. ‘U’ is zakelijk. En met uw klant heeft u tenslotte een zakelijke relatie. U biedt een bepaalde service en zij nemen deze af. U staat tot hun dienst! Dan getuigt gebruik van ‘u’ van een zekere expertise.

Maar ‘u’ kan ook afstand creëren. Het trekt als het ware een onzichtbare streep tussen ondernemer en klant. Tot hier en niet verder. Niet per se slecht, maar wel iets om rekening mee te houden. Hoe persoonlijk wilt u het hebben?

Zeg maar je, hoor

‘Anders voel ik me zo oud!’ Een zin die we allemaal weleens hebben gehoord en vast wel een keer zelf hebben gebruikt. ‘Jij’ is lekker persoonlijk. Het vermindert de afstand tussen bedrijf en klant en maakt de band minder zakelijk. En dat wekt vertrouwen en zorgt voor klantbinding. En dat is het uiteindelijke doel, toch?

De kans bestaat ook dat ‘jij’ in het verkeerde keelgat schiet. Sommige klanten worden liever met ‘u’ aangesproken en zijn er niet van gediend als er amicaal met ze om wordt gegaan. Het type dienstverlening speelt ook een rol in hoe persoonlijk u met de klant omgaat. Niet elke branche en niet elke onderneming leent zich voor gebruik van ‘jij’.

Dus… u of jij?

Dus wat is nu de juiste keuze? Helaas maar waar: één duidelijk antwoord is er niet. Beide aanspreekvormen hebben zo hun voor- en nadelen. Gebruik van ‘jij’ is persoonlijk, maar kan een risico zijn. Gebruik van ‘u’ is veilig en kan dus altijd wel, maar met op safe spelen bestaat de kans op een dertien-in-een-dozijntekst.

Even over dat laatste. We zien steeds meer hoe belangrijk het is om uniek te zijn. Uw projectbeheerder vraagt niet voor niets naar uw unique selling points: de eigenschappen die uw bedrijf onderscheiden van de rest. Dat kan zijn met een dienst die niet veel anderen aanbieden, in een stukje service/stapje extra dat u graag zet, of door een sprekende identiteit.

De tone-of-voice in uw teksten dragen in hoge mate bij aan het karakter van uw bedrijf. De aanspreekvorm maakt daar deel van uit. In deze tijden van hoge concurrentie en het belang van klantbinding zien we dat het steeds gebruikelijker is om ‘jij’ te hanteren. Toch zijn er nog genoeg branches en bedrijven die hun klanten nog altijd liever met ‘u’ aanspreken.

Meerdere factoren

Betekent dit dat u onpersoonlijk en stroef overkomt met ‘u’ en veel te speels met ‘jij’? Zeker niet! De aanspreekvorm is niet de enige tool in het schrijven van een tekst. Met ‘u’ als aanspreekvorm kunt u alsnog lekker informeel praten, en vice versa hoeft u in een tekst in de jij-vorm niet meteen te doen alsof u met de klant heeft geknikkerd. De schrijfstijl in z’n geheel bepaalt uiteindelijk.

Lastig allemaal! Komt u er toch niet helemaal uit en wilt u sparren met uw projectbeheerder of desgewenst met een copywriter? Neem gerust contact met ons op en wij voorzien u graag van advies. Met onze marketingexpertise en uw ondernemersgeest komen we er ongetwijfeld uit.

 

Stella van der Bie - Copywriter