Uitdaging in diversiteit: interview met copywriter Stella

18 December 2017

Een vertrouwd gezicht bij MKB ClickService is onze copywriter Stella. Sinds februari 2016 schrijft zij webteksten voor onze klanten, van timmermannen tot lifecoaches. “Die afwisseling maakt het werk zo uitdagend.”

Met gevoel voor taal

Na haar universitaire studie in Leiden ging Stella op zoek naar een baan met een taalkundige insteek. “Ik heb taal en schrijven altijd erg leuk gevonden en heb gevoel voor taal. Een baan als copywriter zou dus goed bij me passen. Zo kon ik mijn schrijfkwaliteiten een boost geven”.

Toen ze bijna twee jaar geleden begon als copywriter voor onze afdeling SEA, waren de omstandigheden iets anders dan nu. “De Google-richtlijnen waren eenvoudiger en ik begon vrijwel gelijk met schrijven. Tegenwoordig zijn de eisen strenger en hebben we te maken met allerlei nieuwe soorten ondernemingen”. Dat houdt haar scherp: “Er ontstaan steeds nieuwe onderwerpen, nieuwe niches. Het is een uitdaging om ook voor ondernemers in nieuwe branches teksten te schrijven waar zij echt blij mee zijn”.

Een dag uit het werkleven van Stella…

Allereerst heeft de klant contact met de projectbeheerder. Deze neemt een interview af met de klant om zo goed mogelijk in kaart te krijgen wat een ondernemer doet, hoe hij of zij graag gevonden wil worden en hoe wij de klant kunnen helpen. “De uitwerking van deze interviews is de basis van de teksten die ik schrijf. Waar legt de klant in het interview de nadruk op? Wat zijn het taalgebruik en de toon? Ik doe ook wat extra onderzoek naar de klant, bestudeer bijvoorbeeld de website. Zo sluiten de teksten echt aan bij de klant”.

Zodra de teksten klaar zijn, worden deze gecheckt door een collega. “Mijn collega’s kijken mijn teksten na en ik die van hen. Zo ontdekken we de laatste schoonheidsfoutjes, ontbrekende elementen en zetten we de puntjes op de i. Die laatste controle is erg belangrijk om kwaliteit te garanderen”. De tekst wordt vervolgens in een tijdelijke website geplaatst, zodat de klant nog kan controleren of alles klopt en juist onder woorden is gebracht. “En dan gaat de website online!”

SEO en USP

De teksten moeten naast passend ook SEO-vriendelijk zijn. “Samen met de projectbeheerder bepaal ik de zoekwoorden aan de hand van het zoekvolume. Dat is een indicatie van de populariteit van een keyword. Deze verwerk ik in een goedlopende tekst. Ook bepalen we de Unique Selling Points (USP’s): de onderscheidende kwaliteiten van een onderneming”.

”Door nadruk te leggen op USP’s op de website is deze voor de klant beter te onderscheiden van de concullega’s in de regio. Dat is vooral belangrijk bij ondernemingen met veel concurrentie, zoals aannemers of timmermannen”.

Het is een van de elementen die het werk nog altijd zo uitdagend maken. “Schrijven voor een aannemer is anders dan schrijven voor een sieradenontwerper. Die afwisseling maakt het werk van copywriter zo leuk!”

Het afleveren van kwaliteit is erg belangrijk voor ons. Bent u nieuwsgierig naar onze werkwijze of hebt u tips voor ons? Wij horen het graag! Uw projectbeheerder bereikt u via 030 266 9666.

Stella, SEO-Copywriter