Updates en veranderingen bij Google

24 June 2016

Regelmatig komen er nieuwtjes en updates van Google naar voren. Graag houden wij u hiervan op de hoogte en daarom vertellen wij u in het kort wat deze veranderingen inhouden.

  • Uitgebreidere advertenties bij AdWords

Door enkele formaatwijzigingen, biedt Google binnenkort een uitgebreider format aan voor tekstadvertenties. Dit wordt Expanded Text Ads (ETA) genoemd en zal ingezet worden voor alle devices.
 

Zoals te zien worden de advertenties groter. Maar wat zijn nu de grootste veranderingen?

  1. In plaats van één titel van maximaal 25 karakters komen er twee titels van maximaal 30 karakters.
  2. In plaats van twee beschrijvingsregels van maximaal 35 karakters komt er nu één beschrijvingsregel van maximaal 80 karakters.
  3. De zichtbare url wordt automatisch ingeladen vanuit de ingevoerde “uiteindelijke url”
     
  • Advertenties in Google Maps – Promoted pins

Binnenkort zal ook Google Maps gebruikt worden om te adverteren. Hiervoor gaan zij gebruik maken van zogenaamde gesponsorde pins (promoted pins), die tevoorschijn komen wanneer u locatiegericht zoekt naar bedrijven in een bepaalde branche op Google. Let er wel op dat het verplicht is een Google Mijn Bedrijf te hebben om hiervan gebruik te kunnen maken. Google is nog aan het experimenteren met verschillende vormen van adverteren. Hierdoor is het nog niet bekend wanneer wij in Nederland gebruik kunnen maken van de gesponsorde pins.  

  • Belangrijkste cijfers Google in 2016

In een verklaring heeft Google bevestigd dat de zoekmachine een paar duizendbiljoen aanvragen per jaar behandelt. Hiervan is ongeveer de helft mobiel opgegeven, waarvan weer 20% mondeling is ingevoerd en is één derde gericht op specifieke locaties.