Uw website en campagne in de gaten houden met Google Analytics

15 August 2018

Uw landingspagina’s en Ads-campagne bij MKB ClickService worden nauwlettend in de gaten gehouden door uw persoonlijke projectbeheerder. Hoe gebeurt dat? Met Google Analytics: een tool waarmee wij inzicht hebben in wat er allemaal gebeurt op de website. Aan de hand daarvan kan uw projectbeheerder onderhouden en optimaliseren waar nodig. En dat gaat dieper dan u wellicht denkt!

Het belang van Google Analytics

Wat is Google Analytics eigenlijk en waarom is het zo belangrijk? Analytics is, zoals gezegd, een handig hulpmiddel om meer informatie over een website te verkrijgen. We zeggen ‘hulpmiddel’, maar eigenlijk is Analytics essentieel om te begrijpen wat er allemaal op de website gebeurt. Hoe komen bezoekers op de site terecht, waar zijn ze naar op zoek, wat doen ze zodra ze op de pagina zijn? Een kijkje achter de schermen, als het ware. En dat is belangrijk, want anders is er geen peil te trekken op het gedrag van bezoekers en dus het succes van uw website (en campagne).

Wat meet Google Analytics zoal?

Analytics verzamelt allerlei verschillende waardevolle data, voornamelijk over de vindbaarheid en het conversiesucces van de website. Wat voor data zijn dat dan? Onder andere het volgende:

 

  • Hoe vinden bezoekers uw website?: zoekopdrachten, advertenties en links vanaf andere websites of social media… Het zijn allemaal manieren waarop mensen op uw website terecht kunnen komen. Analytics laat zien waar het binnenkomende verkeer vandaan komt.
  • Converteert de website goed?: bezoekers op de website krijgen, is één ding. Maar gaan deze bezoekers ook over op conversie (een contactformulier invullen, bellen, iets bestellen via de webshop, een reservering plaatsen, etc.)? Waarom wel of niet? Een belangrijk aandachtspunt, aangezien conversies daadwerkelijk brood op de plank kunnen brengen!
  • Is desktop, tablet of mobiel het belangrijkst voor u?: het is tegenwoordig ontzettend belangrijk om een mobile responsive website te hebben, zoals wij al eerder hebben aangekaart. Analytics laat zien via welke paden bezoekers bij u komen én via welke paden bezoekers het meest overgaan op conversie.
  • Welke pagina’s/producten bekijkt de bezoeker?: sommige diensten en producten zijn nu eenmaal gewilder dan andere. Door goed te begrijpen wat de vraag van uw klant is, kunt u uw aanbod hierop aanpassen (oftewel uw budget slim inzetten op de juiste zoekwoorden).
  • Waarom haken bezoekers af?: het gebeurt ook dat bezoekers niet overgaan op conversie. Hoe komt dit? Wat let de bezoeker een formulier in te vullen, bestelling te plaatsen of tafel in uw restaurant te boeken? Via Analytics worden verbeterpunten duidelijk.

 

De belangrijkste vraag die Google Analytics beantwoord, is dus eigenlijk: hoe gaat het met uw website? Zijn er verbeteringen ten opzichte van voorheen? Draagt de campagne zijn steentje bij? Is er behoefte aan wijzigingen? Met behulp van Analytics krijgen we de statistieken in handen die ons helpen om ú te helpen.

Wat doen wij met deze data?

Als klant van MKB ClickService krijgt u een persoonlijke projectbeheerder uit ons team van jonge, enthousiaste SEA-specialisten toegewezen. Hij of zij maakt gebruik van Google Analytics om de statistieken van uw website en campagne in te zien. Dat gebeurt sowieso op periodieke basis, maar ook wanneer de projectbeheerder merkt dat iets niet helemaal lekker loopt of wanneer u er zelf om vraagt, wordt er in Analytics gedoken.

Hier kan uw projectbeheerder in een oogopslag zien wat er allemaal op de website gebeurt. Nog leuker: periodes zijn heel makkelijk met elkaar te vergelijken. Heeft de website de ingestelde doelen behaald? Is het aantal bezoekers gestegen of afgenomen? Zijn er meer of minder conversies geweest? Hoe zit het met het aantal klikken via de campagne? Op basis van deze informatie kan de projectbeheerder aanpassingen ter verbetering aanbrengen. Zo zijn onze medewerkers continu bezig met onderhouden en optimaliseren en haalt u het meeste uit onze dienstverlening!

 

Wist u dat u ook zelf uw statistieken in kunt zien via de klantomgeving van MKB ClickService? Bovendien krijgt u iedere maand een overzicht toegestuurd, en natuurlijk kunt u altijd contact opnemen met uw projectbeheerder of accountmanager om de statistieken samen door te lopen. Bel daarvoor gerust naar 030 – 266 96 66.

 

Tip: wilt u nog uitvoerigere informatie over Google Analytics? Neem dan eens een kijkje bij dit artikel van marketingexpert Frankwatching.