Van der Pas Banden: hoe internetmarketing ook bij goedlopende bedrijven van pas komt

27 September 2018

Van der Pas Banden en Accu’s is een full-service bandenspecialist, gevestigd op een natuurrijke en rustige weg in het pittoreske Heeswijk-Dinther. In de regio staat het bedrijf al sinds de oprichting in 1967 bekend als dé expert voor alles op het gebied van autobanden. Maar wie succesvol wilt blijven, blijft ontwikkelen. En dat heeft Joost van der Pas sinds zijn overname van het familiebedrijf in 2011 ter harte genomen. Onder meer door te beginnen met online adverteren, met behulp van MKB ClickService. Hoe helpen wij zo’n toch al succesvolle onderneming nog verder? Dat leest u hier.

Allround bandenservice

Vlak achter de Abdij rijden we het terrein van Pas Banden op, waar Joost ons ontvangt en vervolgens door de loods heen naar het kantoor loodst. Met het geluid van de radio en hard werk op de achtergrond gaan we rond de tafel zitten. Uiteraard beginnen we bij het begin: wat is ‘Van der Pas Banden en Accu’s’ en waarvoor kunnen mensen hier aankloppen?

“Het bedrijf zit hier al vanaf 1967, dus 51 jaar. We hebben altijd al alleen maar banden gedaan, maar doen daarin eigenlijk van alles.” Het maakt dus niet uit of het om landbouwtrucks of personenwagens, bedrijven of particulieren, kleine of grote, reguliere of bijzondere banden gaat. Van der Pas past overal wel een mouw aan! Daarbij wordt er hoofdzakelijk gewerkt met Hankook-banden. Sterker nog: Van der Pas Banden is onderdeel van het Hankook masters Programme.

Dankzij de kwaliteit en service is het geen wonder dat het bedrijf door de jaren heen een hele goede naam in de regio op heeft gebouwd. “Het bedrijf zit hier al meer dan 40 jaar. Iedereen kent Pas Banden,” aldus Joost. “Anders zou je het ook niet zo lang volhouden. En ik vind het hier leuker dan op een industrieterrein” Toch is het altijd fijn om meer klandizie binnen te halen. En dat is precies waar online marketing aan te pas komt.

Een bedrijf op rolletjes

Voor zijn overname van het bedrijf in 2011 deed Joost heel ander werk. “Ik heb het hier moeten leren. De ene dag werkte ik nog bij mijn vorige werkgever en ’s morgens begon ik hier, bij wijze van. Dat was wel heel erg wennen.” Maar dat maakte zijn drive om er iets moois van te maken er niet minder op. Naast een flinke opruim- en opknapbeurt aan de loods en de machines, is Joost begonnen met online adverteren. Hij merkt dat dit vooral bij bepaalde diensten en voor klanten die niet uit de directe omgeving komen zin heeft.

“Zeker met winterbanden verhuren merk ik dat we goed gevonden worden op internet. Dat doet bijna niemand, en dan weten ze je wel te vinden,” zo vertelt hij. “Verhuur is eigenlijk puur voor vakantie. Mensen gaan bijvoorbeeld naar Oostenrijk, maar hebben geen winterbanden terwijl het daar verplicht is. Dan kunnen ze die hier huren, net als sneeuwkettingen.”

“Je merkt echt dat mensen ook van ver komen, omdat bijna niemand dit aanbiedt. Winterbanden kun je op elke hoek kopen. Maar ik heb hier gewoon complete sets wielen liggen. Wij schroeven de oude wielen eraf, met velg en al, en leggen ze hier in de opslag. Het is zo gebeurd en dan is alles klaar.” Zo beginnen klanten onbezorgd aan hun vakantie.

Het hele jaar door relevant

Winterbanden zijn niet het hele jaar nodig, dus zou het voor Van der Pas zonde zijn om hier continu voor te adverteren. Seizoensgebonden adverteren komt in zo’n geval goed van pas. De campagne voor winterbanden staat op het moment bijvoorbeeld uitgeschakeld. Het zou immers zonde zijn als er budget opgaat aan klikken die niet zullen leiden tot conversie. Zodra Joost het aangeeft, zetten wij de advertenties echter direct weer online. Inclusief een kijkje in de campagne om te zien of de zoekwoorden nog relevant zijn, het budget anders verdeeld moet worden of er een andere optimalisatie nodig is. Zo houden we de website en de campagne altijd up-to-date.

Joost is dan ook zeker te spreken over MKB ClickService. “Ik ben heel tevreden. Als er iets is, hoef ik maar te bellen.” Kunnen wij in de toekomst nog meer voor hem betekenen, gezien zijn toch al goedlopende bedrijf? “Handel mag nog wel wat meer. Ik doe ook veel truckbanden leveren, bij transportbedrijven. Maar veel meer werk gaat er ook niet in.”

Door toch online te blijven adverteren, zorgt Van der Pas dat het bedrijf niet alleen bekend en relevant is, maar dat ook blijft. Zo ziet u maar dat internetmarketing niet enkel interessant voor starters is. Een actief bedrijf haalt er het meeste uit!