Vijf tips voor het maken van professionele foto’s

04 December 2017

Beschikt u over een website en wilt u deze door ons laten personaliseren met uw eigen foto’s? Dat is een fantastisch idee! Het is dan wel van groot belang dat de afbeeldingen die u wenst te gebruiken van goede kwaliteit zijn. U wilt immers een professionele uitstraling voor uw website. U bent waarschijnlijk geen ervaren fotograaf, maar dat geeft niet. Met deze tips van MKB ClickService is namelijk iedereen een fotograaf!

Tip 1: Less is more

Het komt ten eerste vaak voor dat we op te veel objecten tegelijk nadruk willen leggen. Hierdoor wordt niet de nadruk op het hoofdonderwerp gelegd. Dat is zonde. Een tip is om met het diafragma van de camera te spelen. Het diafragma is de lichtopening van de lens op de camera. Deze opening bepaalt hoeveel licht er door de lens op de sensor van de camera valt. Bij elke foto dient u er voor te zorgen dat de juiste hoeveelheid licht op de sensor valt. Probeer bijvoorbeeld eens diafragma f/2.8. Dit is een laag diafragmagetal, maar betekent juist een grote diafragma-opening. Op die manier komt er meer licht door, en wordt daarnaast de focus gelegd op het hoofdonderwerp. De truc is daarnaast om afleidende elementen uit de omgeving te halen.

Tip 2: De regel van derden

De regel van derden is de meest eenvoudige regel om te zorgen voor een goede compositie in uw foto’s. Deze werkt als volgt. U verdeelt het beeld in negen gelijke vlakken, met twee lijnen horizontaal en twee verticaal. Zo ontstaan drie horizontale vlakken en drie verticale vlakken. Wanneer u het onderwerp van de foto op of rond een van de kruispunten plaatst, ontstaat een interessante en dynamische compositie. Hierdoor maakt uw foto meer impact en oogt het natuurlijker. Zie de afbeelding voor de indeling van de regel van derden.

Tip 3: Vertel een verhaal

Men zegt wel eens: A picture is worth more than a thousand words. De belangrijkste eigenschap van een goede foto is dus het verhaal dat in beeld gebracht wordt. Een verhaal en de manier waarop het wordt verteld kunnen veel emoties bij mensen naar boven brengen. Belangrijk is het dus om een thema te bedenken waar men zich mee kan identificeren. Denk bij thema’s aan een stijl die in lijn ligt met de visie van het bedrijf. Een thema draagt namelijk bij aan een onderscheidende uitstraling voor uw bedrijf. Het creëren van een online huisstijl is daarom een onmisbaar element van uw onderneming. Het maakt het bedrijf herkenbaar, wat een belangrijke basis vormt voor alle communicatie-uitingen. De kracht van een goed verhaal is dat bezoekers zich aan u willen verbinden. Een goed verhaal, inclusief passende huisstijl, verhoogt dus de kans op conversie.

Tip 4: Houd het simpel

Haast u niet bij het maken van nieuwe foto’s. Neem de tijd om elk beeld zo neer te zetten dat het perfect oogt. Gebruik elementen die verschillen in hoogte, kleur of vorm. Wees creatief in het samenstellen van een compositie en experimenteer hier gerust mee. Het is echter wel belangrijk om het simpel te houden. Behoud uw focus op het onderwerp en experimenteer bijvoorbeeld met een enkel extra object of met verschillende achtergronden. Hierdoor zal de visuele content op uw website nog beter tot zijn recht komen. De volgende punten helpen u verder om het hou-het-simpel-concept aan te houden:

1: Ga voor een witte achter- of ondergrond
2: Speel met de kleuren en het licht in uw foto
3: Fotografeer van dichtbij
4: Houd het gewenste eindresultaat in gedachten
5: Breek de regels. Experimenteer!

 

Tip 5: Waarom licht zo belangrijk is

Iedere ondernemer maakt wel eens een foto ter illustratie om zijn of haar bedrijf te profileren. Het is een eenvoudige manier om de focus en core business te verbeelden. Het gebruik van het juiste licht is een manier om uw foto’s naar een hoger niveau te tillen. Zoek het juiste licht bij het juiste onderwerp. Met licht kan men namelijk verschillende stemmingen vastleggen op een foto. Zo is het van belang om te kijken uit welke hoek het licht komt. Bijvoorbeeld: wanneer u met uw rug naar het licht staat, zal recht achter het onderwerp een schaduw op de grond vallen. Deze is dan niet zichtbaar op de foto. Komt het licht van achter het onderwerp, dan is die schaduw juist wel zichtbaar. Ook is in dat geval ook het onderwerp niet goed belicht.

Daarnaast is het goed om te experimenteren met verschillende soorten licht, zoals daglicht en kunstlicht. Op deze manier kunt u zelf bepalen hoe u het onderwerp belicht. Foto’s nemen tegen direct (zon-)licht werkt bijvoorbeeld vaak niet. Op deze manier creëert u namelijk een silhouet-effect, waardoor het onderwerp van de foto te donker wordt. Dan worden er geen details geregistreerd – zonde! Ook kunt u te maken krijgen met lensreflecties, wanneer de zon direct in de lens schijnt. Dit heet lens flare en kan afleiden van uw onderwerp.

Kortom: experimenteer erop los. U merkt vanzelf welke stijl past bij uw huisstijl. Varieer met compositie en licht en voeg vooral niet te veel elementen tegelijk toe. Keep it simple!

Wilt u meer advies voor het optimaliseren van uw website, dan staan onze projectbeheerders voor u klaar. Zij zijn bereikbaar via 030-2669666.

*Door Jennerino Bleekman en Babette Straus