Waarom converteert mijn website niet?

11 January 2018

Een mooie webshop, het liefst met SEO-vriendelijke teksten, een goede campagne, genoeg bezoekers… en toch haalt u maar geen nieuwe klanten binnen. Waarom gaan bezoekers niet over op conversie (i.e. een product kopen, contact opnemen, etc.)? Bekijk eens of de onderstaande punten op uw shop (of site) van toepassing zijn.

1. Is de website mobiel-vriendelijk?

Het gebruik van telefoons en tablets blijft maar stijgen. In de eerste helft van 2017 was dit al meer dan 60%. Ook als het om online bestellen gaat gebruiken we onze telefoons steeds meer: maar liefst 80% shopt online via hun mobiel. Daarom is het essentieel dat een webshop responsive is, oftewel zich aanpast aan het scherm van het mobiele device. Is dit niet zo, dan is de site niet makkelijk voor de bezoeker om te bekijken en navigeren. Grote kans dat ze de website meteen weer verlaten om verder te gaan naar de concurrent. En dat is natuurlijk zonde. Zorg dat uw website beschikt over bijvoorbeeld:

 

  • Goed leesbare tekst in beknopte alinea’s
  • Een makkelijk te navigeren lay-out
  • Het liefst één enkele, duidelijke call-to-action (zie onder)

 

Op die manier biedt u uw bezoekers – en dus potentiële klanten! – een gebruiksvriendelijke website en daarmee een prettige eerste ervaring met uw bedrijf. De landingspagina’s die MKB ClickService voor u verzorgd, zijn overigens altijd responsive.

2. Gebruikt u call-to-actions?

Een call-to-action (CTA) is een manier om de bezoeker aan te zetten tot actie, zoals een bestelling plaatsen of contact opnemen. Denk maar eens aan leuzen zoals ‘Bestel vandaag nog’, ‘Schrijf u in’, ‘Hier aanmelden’ of ‘Bel ons direct’. Dit kan in de vorm van tekst, of bijvoorbeeld een knop of afbeelding. Zeker bij een webshop willen mensen snel vinden wat ze zoeken en direct kunnen bestellen.

Plaats zo’n CTA daarom strategisch en duidelijk in beeld. Zo zien bezoekers meteen wat ze moeten doen en waar ze moeten zijn om uw product in handen te krijgen. Let wel: plaats er ook niet te veel om de bezoeker niet te verwarren. Om te weten wat een goede plek is om een CTA te plaatsen, kunt u gebruik maken van een hulpmiddel zoals een heatmap via bijvoorbeeld Hotjar.

3. Ziet de website er goed uit?

Hoe een site eruit ziet en hoe deze werkt draagt sterk bij aan de beleving van de bezoeker. Mocht een onaantrekkelijk aspect de oorzaak zijn achter uw conversieprobleem, dan is dit redelijk snel eenvoudig aan te passen. Het is van belang dat een website:

 

  • Nuttige informatie biedt
  • Eenvoudig te navigeren is
  • Niet te veel pop-ups of advertenties bevat
  • Een mooi en up-to-date design heeft

 

De tijd die mensen op de pagina blijven en het percentage dat de site verlaat zonder te converteren is te zien in bijvoorbeeld de statistieken van Google Analytics. Deze kunt u wanneer u maar wilt bespreken met uw persoonlijke projectbeheerder.

4. Spreekt u de juiste doelgroep aan?

Wanneer u iedereen probeert aan te spreken, spreekt u eigenlijk niemand aan. Om uw product beter aan te prijzen, is het verstandig eerst te bepalen wie überhaupt uw doelgroep is. En waar zijn deze mensen te vinden? Naar wat voor informatie zijn zij op zoek? Op welke manier willen zij benaderd worden? Vervolgens kunt u de inhoud van uw shop of site hierop aanpassen.

5. Werkt de website naar behoren?

Mensen op het internet zijn over het algemeen ongeduldig. Ze willen snel een antwoord op hun vraag of probleem. Een langzame website staat lijnrecht tegenover die wens. Onthoud: less is more. Te veel plug-ins, een overvloed aan afbeeldingen of lange video’s zijn funest voor de snelheid van een website. Bekijk eens hoe lang uw pagina’s erover doen om te laden: is dit langer dan een paar seconden, dan is er waarschijnlijk ruimte voor verbetering. Bijvoorbeeld door afbeeldingen in .png-format in plaats van .jpeg-format te uploaden of minder plug-ins te gebruiken.

De landingspagina’s die MKB ClickService voor u maakt worden geheel in overleg met u ingevuld. Merkt u toch dat het niet helemaal werkt? Of heeft u advies voor uw eigen webshop nodig? Bespreek dit dan met uw persoonlijke projectbeheerder! Wij kijken graag op wat voor manier uw shop of site te optimaliseren is. U bereikt ons via tel. 030 – 266 96 66.

Door Stella van der Bie, Copywriter