Wat is een landingspagina en waarvoor worden ze gebruikt?

23 August 2019

Bij MKB ClickService gebruiken wij landingspagina’s voor het succesvol opzetten van campagnes voor onze klanten. Maar wat is een landingspagina nu precies en hoe worden ze ingezet? Regelmatig krijgen wij hierover vragen van onze klanten. In dit artikel leggen wij uit wat een landingspagina is, waarom wij deze inzetten en hoe je ze succesvol kan maken.

Wat is een landingspagina precies?

Een landingspagina is een pagina waarnaar je verwijst vanuit een ander online medium. Dit kan een advertentie zijn, sociale media, nieuwsbrief of een andere website. In het geval van MKB ClickService verwijzen wij vanuit een Google Ads campagne of Facebookadvertenties. De naam landingspagina komt dan ook voort uit dat de gebruiker land op die pagina wanneer er op een advertentie geklikt wordt. Een landingspagina kan een extra aangemaakte pagina zijn binnen een bestaande website of een totaal nieuwe (mini) website speciaal gemaakt voor dit doel. Een website kan meerdere landingspagina’s bevatten, wij maken in de meeste gevallen een nieuw domein met vijf pagina’s aan.

Waarom landingspagina’s? Ik heb al een website

De SEA-specialisten van MKB ClickService maken Google Ads campagnes zodat uw bedrijf, merk en producten beter gevonden worden via zoekmachines. Deze campagnes zijn opgezet met advertenties geschreven volgens een zorgvuldig strategisch plan. Omdat wij geen aanpassingen verzorgen aan uw bestaande website en deze in de meeste gevallen niet geoptimaliseerd is voor vindbaarheid, kiezen wij ervoor zelf landingspagina’s aan te maken. Deze pagina’s sluiten volledig aan op de advertenties. Hierdoor hoeven de bezoekers minder lang te zoeken, minder na te denken en haken zij minder snel af. Dit resulteert in een hogere conversie. Tevens kunnen wij vanaf de landingspagina’s doorverwijzen naar de corporate website of webshop zodat de bezoeker een totaalbeeld van het bedrijf heeft. Deze extra (mini)website verhoogd uw online aanwezigheid, versterkt uw positionering en geeft u de gelegenheid uw bedrijf, producten en diensten extra onder de aandacht te brengen bij de doelgroep

Landingspagina’s Vs. bestaande website

Google maakt gebruik van een kwaliteitsscore om de advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s te beoordelen. Mede aan de hand van die score bepaald Google op welke positie je advertenties getoond worden in de zoekresultaten. Als de advertenties niet aansluiten op de content van de website is de kwaliteitsscore laag en daarmee ook de positie in de zoekresultaten. Door landingspagina’s te maken die perfect aansluiten op de campagne zorgen wij voor een optimaal resultaat in vindbaarheid bij de doelgroep. Daarnaast zorgt een betere kwaliteitsscore voor lagere kosten per klik en kunnen de advertenties daardoor vaker vertoond en geklikt worden voor het (dag)budget op is

Één doel, weinig afleiding

Elke landingspagina wordt gemaakt met conversies als doel. Dit kan zijn het invullen van een formulier voor een informatie- of offerteaanvraag, contact opnemen per telefoon, een document downloaden of direct een product bestellen. Afhankelijk van het doel wordt de pagina daar specifiek op ingericht. Daar waar een algemene of corporate website veel verschillende doelen heeft en informatie bevat over een hele variatie aan verschillende onderwerpen die met het bedrijf te maken hebben, heeft een landingspagina slechts één thema. De advertenties sluiten hier op aan en de zoektermen van de bezoeker ook. Hierdoor wordt de bezoeker niet afgeleid en krijgt diegene gelijk te zien waar hij/zij op gezocht heeft. De bezoeker wordt gelijk overgehaald om actie te ondernemen door in contact te komen met het bedrijf of direct te bestellen.

Call-to-action

Call-to-action is de Engelse marketingterm voor een oproep tot actie. De bezoeker wordt middels tekst, afbeelding of button direct overgehaald om een handeling uit te voeren. Deze handeling leidt tot conversie, denk aan: een product bestellen, een document downloaden, inschrijven voor een nieuwsbrief of evenement, bellen of een contactformulier invullen. Landingspagina’s zijn altijd zo ingericht dat deze doelen behaald worden. De tekst is activerend geschreven, de buttons zijn herkenbaar en opvalland en de afbeeldingen bevatten vaak een korte tekst met een promotionele boodschap. Het geheel bij elkaar zorgt dat de bezoeker op elk mogelijke manier overgehaald wordt te handelen.

Testen en verbeteren

De prestaties van de landingspagina’s worden bijgehouden met Google Analytics. Door periodiek te kijken naar de statistieken kunnen wij de pagina’s optimaliseren. Tevens kan er getest worden met verschillende teksten, kleuren, vormen van buttons en locaties waar de buttons, afbeeldingen en formulieren staan op de pagina. Door te testen zie je wat wel en niet werkt. Door regelmatig optimalisaties uit te voeren verbeteren wij de call-to-action en daarmee ook de conversies.

Heeft u interesse in landingspagina’s of wilt u uitleg of advies over uw huidige website? Laat het ons weten via contact door te bellen naar 030 – 266 96 66