Wat vet! Waaijenborg Wijnen & Versspecialiteiten

28 September 2018

De leus ‘al jarenlang een begrip in de regio’ is bijna nergens zo goed van toepassing als bij specialiteitenzaak Waaijenborg. Wat in 1986 begon als een enkele winkel op de Kleiweg te Rotterdam, is inmiddels uitgegroeid tot een veel groter concept – met als hoofdzaak de delicatessen- en wijnwinkel in Capelle aan den IJssel én de webshop vette-chardonnay.nl. Martin en Corrie zijn al bijna vanaf het begin van MKB ClickService (destijds Proximedia Nederland) klant bij ons en nog steeds tevreden. Vet toch?

In het begin was er…

“Het heeft een tijd geduurd voordat het allemaal rolde,” zo vertelt Martin over het begin van Waaijenborg, “maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. We zijn er gewoon keihard tegenaan gegaan. Veel vers naar voren gebracht: heel veel gesneden vleeswaren en heel veel kaas.”

De richting van de wijnen werd Martin op de Kleiweg al ingestuurd, en dat heeft zich door de jaren heen alleen maar ontwikkeld. “Toen ik hier begon met wijn, liet ik door de inkoopvereniging het vak inrichten. En ik vergeet nooit meer, met de opening klapte ik helemaal dicht. Ik wist het gewoon niet! Toen dacht ik wel ja, dat is wel zoveel meter in je winkel. Dus: erin duiken! Ik ben cursussen gaan volgen en heb mijn Slijtersvakdiploma gehaald. Zo hebben we het toch voor elkaar gekregen dat wijn 45% van de totale omzet was.” De toewijding en flexibiliteit zijn bij Waaijenborg duidelijk merkbaar – alles om er een succes van te maken!

Een wijn- en specialiteitenwinkel, “dat ben je niet zomaar”, beaamt Martin ook. Er zijn dus door de jaren heen wel wat strubbelingen geweest. Een daarvan was het bepalen van de doelgroep. “Je wilt omzet, dus je gaat prijsacties doen. Dan krijg je veel mensen, maar niet per se de mensen die je wilt.” Dat deed Martin en Corrie op een gegeven moment besluiten te stoppen met stuntprijzen. “En wat gebeurde er? We gingen véél meer wijn verkopen en kregen echt het goede publiek binnen. Toen gingen we sky high.” Iedereen proberen te bekoren komt uiteindelijk neer op niemand bekoren – ook je eigen zaak niet. “Je moet die modus vinden. Soms een beetje water bij de wijn doen.”

Het gat in de markt opvullen

De zaken liepen goed en de wijnen en delicatessen gingen als zoete broodjes over de toonbank, maar ook Waaijenborg kreeg te maken met de recessie. Door de teruglopende omzet begon het idee van een webshop bij Martin te borrelen – wat voor veel mensen een stuk toegankelijker is. Het hele assortiment online zetten, was echter een beetje te veel van het goede. Bovendien wist Martin: “Het hele internet is verzopen in de wijn, en niemand verdient er een euro!” Hoe onderscheidt je je als bedrijf zijnde van de concurrentie?

“Ik had ontzettend veel vraag naar vette chardonnay. Maar dat is er helemaal niet meer,” Martin vertelt ons dat jaren geleden meursault heel populair was vanwege de zwoele, boterige, ronde smaak. Over de hele wereld gingen wijnmakers zulke op hout gerijpte, vette wijnen produceren, maar dit is uiteindelijk uit de gratie gevallen omdat het bij recensenten niet in de smaak viel. Toch bleef er vraag naar, hoewel het tegenwoordig erg lastig te vinden is – een gat in de markt dus! Want ook al is vette chardonnay niet bij iedereen bekend, heeft Martin nog nooit meegemaakt dat iemand die de wijn proeft het niet lekker vindt. “Iedereen zegt ‘wauw!’”

Naast de website die Martin al bij ons had, heeft hij daarom contact opgenomen om ook een webshop te laten ontwikkelen: vette-chardonnay.nl.

Een betrokken ondernemer

“We hebben ervoor gekozen om de zoekterm als domeinnaam te nemen. Als je vette chardonnay, vette witte wijn of romige witte wijn intikt bij Google, dan komt vette-chardonnay.nl als eerste naar voren. Dus dat is aardig ingedekt.” Door een uniek product aan te bieden de juiste termen te gebruiken, speelt Martin goed in op het smaakpalet én het zoekgedrag van geïnteresseerden (lees: potentiële klanten!).

“Het is wel grappig, want eigenlijk is internetverkoop zo onpersoonlijk als de pest. Het is allemaal incognito, gewoon het goedkoopste van het goedkoopste. Door de keuze van een speciaalartikel, namelijk vette chardonnay, zit je daar al buiten dankzij je specialisme. En dan probeer je het warmer te maken,” vertelt Martin. Absoluut: goede service is de beste reclame! En dat is bij Waaijenborg zeer zeker te merken. Martin adviseert over de beste temperatuur om te serveren, stopt een handgeschreven bedankkaartje bij iedere bestelling, geeft grondige wijn-spijsadviezen… Kortom: is niet bang om net dat stapje extra te zetten. “En dan ga je olievlekken merken.” Veel nieuwe klanten komen namelijk bij Waaijenborg terecht via bestaande, tevreden klanten.

Martin is altijd al bezig geweest met de marketing van zijn bedrijf en is dan ook nauw betrokken bij het online aspect hiervan. “Ik heb hele goede contacten bij jullie. Ik vraag altijd om Dave, en dat klikt altijd hartstikke goed. Ik kan heel goed door de bocht met hem. Het is steeds strakker gegaan, steeds sneller. Mensen die echt vette chardonnay zoeken, die bestellen de Kampioen en de Cloud Break. Op een of andere manier klopt dat helemaal in de tekst. Alles wordt heel goed aangepakt.”

 

Martin en Corrie draaien al meer dan 30 jaar mee en zijn nog steeds continu bezig met het verder verbeteren en vernieuwen van hun zaak. Dat onze dienstverlening daar onderdeel van uit mag maken, is natuurlijk best vet. Meer van Waaijenborg zien? U vindt de winkel aan de Bermweg 37 in Capelle aan den IJssel en kunt hier online vette chardonnay bestellen. Ongetwijfeld dat u iets vindt wat in de smaak valt.