Welk budget past bij mijn doel?

28 December 2016

Waarom kan ik mijzelf niet vinden in Google? Het is een van de vragen die wij geregeld krijgen. Het antwoord is niet dat u onvindbaar bent, maar dat er aan goed vindbaar zijn enkele haken en ogen zitten, zoals:

- De zoekterm die u in Google gebruikt laat vanwege een laag zoekvolume überhaupt geen advertenties zien (dus ook niet van andere bedrijven). Hier kan niet op geadverteerd worden. Denk bijvoorbeeld aan producten of diensten die heel erg uniek/specifiek zijn.

- De zoekterm is niet opgenomen binnen het Google AdWords account. Dit betekent dat uw advertentie nog niet gekoppeld is aan het opgegeven zoekwoord. Het betreffende woord moet nog worden toegevoegd.

- Het budget voor die dag is al opgemaakt, omdat er al een aantal keer op advertenties uit het account is geklikt. Het budget is dus niet toereikend om de hele dag te adverteren. Stel: u heeft een dagbudget van €5,- en een klik kost u gemiddeld €1,-. Dan bent u na 5 kliks door uw dagbudget heen. Pas de volgende dag kunt u uzelf weer vinden.

Met een beperkt budget bent u maar beperkt zichtbaar met uw advertenties. Om meer inzicht te geven in welk budget bij u past en hoe dit beperkte budget zo goed mogelijk uitgegeven kan worden, gaan we daar nu wat dieper op in aan de hand van enkele voorbeelden en tips.

Focuspunten
Een doorsnee ondernemer zal het liefst in een zo groot mogelijk gebied, op ieder relevant zoekwoord 24 uur per dag vindbaar willen zijn. Om dit te bewerkstelligen is naast een zeer uitgebreid AdWords-account ook een goed gevulde portemonnee nodig. Dit is voor veel kleine ondernemers helaas niet weggelegd. Daarom is het verstandig om bij het (laten) opzetten van uw campagne rekening te houden met de volgende focuspunten; doel, budget, doelgroep en onderwerpen.

Doel
Google AdWords kan worden ingezet als middel voor het behalen van branding en/of conversie. Ga van te voren goed na wat uw doel is zodat hier rekening mee gehouden kan worden bij het opzetten van de campagnes. Een voorbeeld:

Conversie: Heeft u een webshop in kinderkleding en u wilt een hogere omzet halen uit het adverteren binnen Google? Dan is het goed om van te voren te bedenken hoeveel u minstens per maand wilt terugverdienen aan het bedrag dat u uitgeeft aan Google AdWords. In dit geval gaat u duidelijk voor conversies. Middels een goede integratie met Google Analytics kunt u precies zien wat u besteedt aan bijvoorbeeld Google AdWords en wat iedere conversie waard is. Zo houdt u zicht op wat u uitgeeft en op wat er binnenkomt

Branding: Wanneer u bent gestart met een kledingmerk voor baby’s kan het juist zijn dat u meer naamsbekendheid wilt. In dat geval zal de AdWords-campagne niet zozeer op conversies gericht zijn, maar meer op bereik. Uw advertenties zouden dan aan zoveel mogelijk mensen getoond moeten worden terwijl de kosten per klik zo laag mogelijk blijven. 

Extra tip: Zoeknetwerk- en Google Shopping campagnes zijn uitermate geschikt voor het behalen van conversies. Campagnes in het Display Netwerk hebben een groter bereik en brengen relatief lagere kosten per klik met zich mee, waardoor ze erg geschikt zijn voor branding.

Budget
Van tevoren kunt u nagaan wat voor u een geschikt budget is om aan uw doel te werken. Als uw budget klein is, is het verstandig om de doelgroep, targetinglocatie en het aantal onderwerpen waarvoor geadverteerd wordt zo specifiek mogelijk te houden. Hiermee kan iedere cent gericht uitgegeven worden zonder dat u teveel besteedt aan niet-relevante kliks.

Extra tip: Wanneer uw campagne al een tijdje loopt kunt u in AdWords zien hoe vaak uw advertenties wel of niet vertoond worden. Een klein vertoningsaandeel geeft aan dat u nog veel meer mensen zou kunnen bereiken met een ruimer budget. 

Doelgroep
Heeft u een bepaalde doelgroep? Dan kunt u deze specifiek targeten. Stel: u bent gespecialiseerd in het knippen van heren in regio Utrecht. Dan wilt u uiteraard niet dat vrouwen uit Friesland uw advertentie vinden en er ook nog eens op klikken. Google AdWords maakt het onder meer mogelijk om specifieke doelgroepen te targeten op basis van demografische gegevens zoals geslacht, woonplaats, taal, leeftijd, ouderlijke status, maar ook op basis van interesses.

Extra tip: Heeft u een website die nog niet responsive is en zich daarom niet aanpast aan een mobiele telefoon of tablet? Houd hier dan rekening mee door minder te bieden voor mobiele apparaten.

Onderwerpen
Het moge duidelijk zijn: relevantie is key! Zeker wanneer u een beperkt budget heeft. Adverteer niet op te algemene woorden. Onze herenkapper in Utrecht uit een vorig voorbeeld moet niet adverteren op enkel het woord ‘kapper’, want hiermee wordt zijn advertentie net zo goed zichtbaar voor mensen die zoeken naar een vrouwenkapper. Des te specifieker de zoekwoorden of zoekwoordcombinaties, des te relevanter de kliks. 

Extra tip: Een zoekwoord is pas echt relevant wanneer die term goed terugkomt op de landingspagina (de pagina waar men op landt wanneer zij op de advertentie klikken). Zowel Google als de bezoeker zullen dit waarderen.

Kortom: adverteer gericht en specifiek. Wanneer u een goed inzicht heeft op wat een conversie of een bepaald volume aan branding voor u waard is kan u beter bepalen of het ingestelde budget passend is. 

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan gerust contact op met MKB ClickService. Bent u klant bij ons en wilt u uw campagnes graag eens goed doornemen met uw projectbeheerder? Onze projectbeheerders bekijken graag samen met u of uw campagne nog relevanter opgezet kan worden. Ook kunnen zij u een beter inzicht geven of een budgetaanpassing wellicht verstandig is.

Michiel Verweij - SEA-specialist