FAQ

Op deze pagina vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over diverse onderwerpen van MKB ClickService.

Veelgestelde vragen

  • Hoe werkt Google AdWords eigenlijk?

    Google AdWords is een systeem waarmee u reclame kunt maken via internet. Het principe is als volgt: iemand zoekt middels Google naar een bepaald(e) product of dienst. Hiervoor gebruikt diegene een of meerdere woorden als zoekopdracht. Als deze woorden - ook wel zoektermen of trefwoorden genoemd - opgenomen zijn in de campagne, dan wordt uw advertentie getoond in het segment 'Gesponsorde links', welke zich boven van de natuurlijk zoekresultaten bevindt. Als de persoon in kwestie de advertentie interessant genoeg vindt, dan zal deze erop klikken, waarna hij of zij op uw website terecht komt.

  • Wat is een campagne?

    Een campagne is het geheel van advertentiegroepen en specifieke instellingen, zoals regio, taal en budget. Gesteld dat u een product heeft dat u landelijk wil aanbieden en een dienst die u regionaal wenst te verkopen. Hiervoor worden dan twee campagnes opgestart; één landelijk en één regionaal.

  • Wat is een advertentiegroep?

    Een advertentiegroep is de combinatie van een advertentie met een reeks met zoektermen. De advertentie wordt getoond als de zoekterm waarop gezocht wordt voorkomt in de reeks met zoektermen waaraan voorgenoemde advertentie is gekoppeld. Er kunnen meerdere advertenties worden aangemaakt voor één advertentiegroep, maar er wordt er steeds maar één tegelijkertijd getoond in een lijst met zoekresultaten.

  • Waaruit bestaat een advertentie?

    Een advertentie bestaat uit:

    - een titel (maximaal 25 tekens, incl. spaties);
    - 2 regels advertentietekst (maximaal 35 tekens per regel, incl. spaties);
    - een zichtbare URL (maximaal 35 tekens, incl. spaties);
    - een bestemmings-URL (pagina waarop men terecht komt nadat er op de advertentie is geklikt).

  • Wat is het verschil tussen een 'zichtbare URL' en een 'bestemmings-URL'?

    URL staat voor Uniform Resource Locator en bestaat uit de volgende segementen:

    - protocol (bijv. http://, https:// of ftp://);
    - aanmeldingsgegevens, zoals inlognaam en wachtwoord (optioneel, bijv. admin:test);
    - domeinnaam (www.onlineboekenkopen.nl);
    - poort (:n);
    - padnaam (/boeken/kopen.php);
    - querystring (?soort=thriller);
    - fragment (#top).

    Dit ziet er dan als volgt uit: http://admin:test@www.onlineboekenkopen.nl:992/boeken/kopen.php?soort=thriller#top

    Hierboven ziet u een voorbeeld van een bestemmings-URL, het adres waarop men terecht komt nadat zij op de advertentie heeft geklikt. Het poortnummer en de inloggegevens zijn alleen relevant als deze specifiek vereist zijn (bijvoorbeeld om ergens in te loggen), maar zelfs zonder deze gegevens ziet het geheel er redelijk rommelig uit. Om te zorgen dat de URL ook leesbaar en aantrekkelijk blijft voor mensen die geïnteresseerd zijn in uw product is er de zogeheten 'zichtbare URL'. De zichtbare URL heeft een aantal zaken gemeen met de bestemmings-URL, zoals de (sub)domeinnaam, maar verder mag er van alles achter geplaatst worden. 

    Voorbeeld bestemmings-URL: http://www.onlineboekenkopen.nl/boeken/kopen.php?soort=thriller#top 

    Voorbeelden zichtbare URL: http://www.onlineboekenkopen.nl of www.onlineboekenkopen.nl/Boeken of onlineboekenkopen.nl/Boeken-kopen of www.onlineboekenkopen.nl/Thrillers

  • Worden mijn advertenties alleen getoond in de zoekresultaten van Google?

    Nee. Uw advertentie wordt getoond op Google, haar zoekpartners én relevante sites binnen het Google-netwerk. Dit laatste houdt in dat een advertentie die gaat over bijvoorbeeld kinderfeestjes kan worden getoond op een site die gericht is op jonge ouders.

  • Hoeveel zoektermen kan ik opgeven? En hoeveel advertenties kan ik laten aanmaken?

    In theorie kan er een oneindig aantal zoektermen worden opgegeven. Ook op het aantal advertenties zit geen limiet. Echter is het wel zo dat MKB ClickService aan de hand van wat een campagne doet en tevens naar eigen inzicht bepaalt welke zoektermen in de lijst blijven staan en welke advertenties uiteindelijk worden getoond.

  • Ik kan mijn advertentie niet terugvinden. Hoe komt dat?

    Er kunnen meerdere redenen waarom uw advertentie niet getoond wordt. Hieronder een aantal voorbeelden:

    De advertentie wordt met intervals getoond. Om te voorkomen dat het aantal clicks voor die dag meteen in de ochtend gehaald wordt, bestaat er een soort van rem binnen het Google AdWords-systeem. Deze rem zorgt ervoor dat de advertentie gespreid over de gehele dag wordt getoond. Dit houdt vervolgens in dat de advertentie soms ook niet getoond kan worden.

    Het woord waarop u zoekt heeft te veel concurrentie. U bent natuurlijk niet de enige die wil dat uw advertentie voor een bepaalde zoekterm wordt getoond. Vooral bij zeer algemene zoektermen kan het zo zijn dat er als het ware te veel mensen bieden op hetzelfde woord. Om dit te voorkomen maken wij gebruik van meer toegespitste woorden. Een woord als 'zadel' is bijvoorbeeld zeer breed. Men kan op zoek zijn naar kunststof zadels, lederen zadels, zadels voor een fiets, voor een motor, etc. Hierdoor heeft het woord relatief gezien veel concurrentie. Door meer gespecificeerde termen te gebruiken, zoals 'zadel paard online' kunnen we de advertentie alleen tonen aan mensen die geïnteresseerd zijn in het online aanschaffen van een zadel voor een paard.

    Het aantal clicks is bereikt. In de regel heeft u recht op 3.000 clicks per jaar. Deze 3.000 clicks worden verspreid over het gehele jaar. Dit houdt dus in dat het kan zijn dat het maximum aantal clicks voor een dag is behaald met als gevolg dat de advertentie niet meer wordt vertoond.

    - De advertentie is afgekeurd. Heeft u onlangs de structuur van uw website laten wijzigen, dan kan het zijn dat de pagina waarnaar de advertentie verwijst niet meer bestaat. Het gevolg hiervan is dat de advertentie wordt afgekeurd en derhalve ook niet meer wordt getoond. Er zijn ook andere redenen waarom een advertentie kan worden afgekeurd; bijvoorbeeld op basis van de inhoud van de pagina en/of website, of omdat uw website geïnfecteerd is met een virus. Ongeacht de reden, indien er iets mis is met uw website, dan zullen wij u hiervan altijd op de hoogte brengen.

    - Vertraging in het systeem. Ook Google blijft bezig met het vernieuwen van haar producten en diensten. Zo kan het sporadisch voorkomen dat het Google AdWords-systeem er tijdelijk uit ligt.

  • Ik ben wel te vinden, maar niet (altijd) op de eerste pagina van Google. Is dit niet nadelig voor de campagne?

    Nee. Ook al is getoond worden op de eerste pagina iets waarnaar we streven, is het niet de enige manier om bezoekers op uw website te krijgen. Zo klikken mensen bijvoorbeeld ook op advertenties als zij op de tweede of derde pagina met zoekresultaten zitten. Bij deze een overzicht van waar uw advertenties getoond worden:

    - Bij de zoekresultaten van Google;
    - Bij de zoekresultaten van de zoekpartners van Google (zoals Marktplaats, iLocal, Funda, etc.);
    - Op websites binnen het Inhoudsnetwerk van Google (websites met AdSense).

    Als nu blijkt dat er minder concurrentie is op het Inhoudsnetwerk dan bij de zoekresultaten op Google, dan kan ervoor gekozen worden om de campagne meer te richten op het Inhoudsnetwerk.

  • Ik zie in de statistieken dat er meer bezoekers naar de website komen, maar ik merk er verder niks van. Wat nu?

    MKB ClickService houdt zich allereerst bezig met meer bezoekers naar uw website te trekken. Deze zogeheten conversie, de mate waarin de bezoekers die via de advertentie op de site zijn binnengekomen contact met u opnemen of een product bij u bestellen, is niet onze voornaamste bezigheid. Wel kunnen wij u hieromtrent adviseren. Bijvoorbeeld hoe u uw site kunt laten aanpassen t.b.v. de conversie.

  • Voldoet MKB ClickService aan de Google-vereisten voor derden?

    Jazeker, bij MKB ClickService streven wij naar een zo groot mogelijke transparantie. Voor meer informatie over deze vereisten verwijzen wij graag naar de volgende website: http://www.google.com/intl/nl/adwords/thirdpartypartners/.