Engagement creëren op Instagram

02/02/2021

Instagram wordt met de minuut populairder en gebruikers volgen de content van grote merken op de voet. Veel kleine bedrijven danken hun succes aan Instagram. Zij hebben gebruikers gevonden die liken, commenten, berichten delen en opslaan. Dit helpt enorm bij het winnen van nieuwe klanten die anders nooit bij hen terecht waren gekomen. In dit artikel lees je meer over hoe jij dit ook kunt bereiken!

Instagram engagement gaat niet langer over je ‘’vind-ik-leuks’’ en reacties, maar ook over de betrokkenheid van je verhalen, mensen die je hashtags van het merk volgen, mensen die je berichten opslaan en nog vele andere dingen. Het is het belangrijkste in Instagram om te groeien, om een band op te bouwen met je volgers en om opgemerkt te worden door je doelgroep & het algoritme. Waardoor je uiteindelijk die mensen in klanten veranderd. Maar hoe doe je dit nou?

Gebruik alle features van Instagram

Het algoritme van Instagram geeft voorrang aan accounts die gebruik maken van alle features. Instagram wil gebruikers dan ook aanmoedigen om meer diverse en interessante content te maken. En dat is best logisch; het bedrijf steekt natuurlijk niet voor niets heel veel tijd en geld in het ontwikkelen van nieuwe technologie. Door gebruik te maken van de verschillende features en daardoor te variëren in de content die je plaatst zal je engagement verbeteren.

 

Besteed meer aandacht aan je hashtags

Een eenvoudige, maar belangrijke manier om meer betrokkenheid te krijgen zijn hashtags. Het maakt je post ‘doorzoekbaar’ en vergroot je doelgroep. Als je bijvoorbeeld de hashtag #bloemen toevoegt, kunnen niet alleen je volgers maar ook iedereen die deze hashtag volgt je bericht zien. Dit betekent meer zichtbaarheid en dat betekent meer kans op engagement! Het is verstandig om de hashtags te sorteren en te categoriseren, zodat je gemakkelijk kunt zien welke hashtags de meeste betrokkenheid op je berichten genereren.

 

Reageer op je reacties en privéberichten

Zorg ervoor dat je Instagram-pagina geen monoloog is, maar een dialoog. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar veel merken negeren nog steeds hun privéberichten of opmerkingen. Het maakt niet uit hoe groot je account wordt, zorg er altijd voor dat je tijd besteedt op het reageren van zowel positieve als negatieve feedback. Naast het creëren van een relatie tussen jou en je volgers, verhoog je ook je betrokkenheid.

 

Gebruik Instagram-verhalen

Instagram Stories zijn een grote kans voor engagement omdat mensen vragen kunnen beantwoorden, kunnen deelnemen aan peilingen en de emoji-schuifregelaar kunnen verplaatsen. Hoe meer mogelijkheden je jouw volgers geeft, hoe meer kans dat ze daadwerkelijk met je in contact komen. Een ander voordeel van het gebruik van Instagram Stories? Mensen zien je account vaker opduiken, waardoor ze ook je Instagram-pagina willen bekijken!

 

Laat de aandacht van je fans niet los

Instagram berekent hoe lang mensen spenderen aan het bekijken van je post. Het is een bepalende factor om je populariteit te beoordelen en je post te ‘belonen’ met zichtbaarheid. Om het Instagram algoritme slim af te zijn, moet je er dus voor zorgen dat je volgers zolang mogelijk blijven hangen bij jouw post! Met een triggerend onderschrift of een sterk staaltje copywriting is de kans groter dat mensen de tekst effectief gaan lezen of gaan klikken op de ‘meer’ knop wat de gespendeerde tijd aan jouw post verhoogt.

Dat video’s zo goed scoren in het Instagram algoritme is uiteraard omdat het langer duurt om deze te bekijken dan een afbeelding. Zelfs een boemerang of tijdsverloop houdt de aandacht van de mensen langer vast. Hetzelfde geldt voor Instagram carousel posts (een tool waarmee je tot 10 foto’s en video’s kan verzamelen in één post). Met een call-to-action om te swipen kan je de aandacht ook langer vasthouden.

 

Maak gebruik van Instagram’s analytics

Als je besluit om over te schakelen naar een Instagram business account krijg je toegang tot een hele hoop analytics die je helpen bij het verbeteren van je Instagram prestaties. Zo krijg je onder andere inzicht in de locatie van je gebruikers, het geslacht van je volgers en inzichten in specifieke berichten (zo kun je nagaan welke berichten het best presteren).


© 2021 MKB ClickService - All Rights Reserved

Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site