Wat zijn de e-commerce trends van 2023? Wij vertellen het je in deze blog! E-commerce is namelijk de afgelopen jaren enorm gegroeid, voornamelijk met dank aan de corona pandemie, want dit heeft er voor gezorgd dat ondernemers hun opties online moesten verkennen. Maar, de gouden tijden van e-commerce tijdens de lockdowns zijn helaas voorbij. 2022 wordt door velen ook beschouwd als een minder goed jaar. We hebben wel veel geleerd van het afgelopen jaar. E-commerce is namelijk in staat om, ook in moeilijke omstandigheden, veerkrachtig en sterk te blijven. Wij vertellen je graag wat het komende jaar gaat brengen.
De belangrijkste e-commerce trends
Van mobily first, naar mobile only
De desktop is verleden tijd in 2023, alle focus ligt op je mobieltje. Dit is geen nieuwe trend, dit is eigenlijk al jaren zo, maar we verwachten dat dit alleen maar groter zal worden. De online koopervaring via je mobiel is ook enorm verbeterd, het is tegenwoordig gebruiksvriendelijk, snel en makkelijk te betalen. Wil je een webshop of website maken voor de desktop? Niet meer nodig. Het hele web development en marketing team mag zich richten op de mobiele ervaring, de unieke functionaliteiten zoals: AR, VR, 3D, locatiegebonden diensten en de integratie met social media, de schermgrootte en ga zo maar door.
Omnichannel
Een andere e-commerce trend voor 2023 is omnichannel. Een omnichannel e-commerce strategie voorziet dat klanten op het ene kanaal kunnen gaan zoeken en naar een ander kanaal kunnen overstappen als een voortzetting van hun online kooptraject, ongeacht het digitale apparaat of platform dat ze gebruiken. Steeds meer bedrijven maken gebruiken van verschillende verkoopkanalen om meer omzet te genereren. Maar er is meer nodig dan verschillende kanalen om klanten een naadloze, uniforme omnichannel-beleving te bezorgen.
In 2023 verwachten consumenten onderzoek te kunnen doen naar verschillende producten, prijzen te vergelijken en ze willen hun aankoopproces kunnen voltooien via verschillende platformen. Ze moeten schakelen wanneer ze willen, zonder dat dit hun aankoopproces verstoord.
De klantenservice naar een beter niveau
Een andere belangrijke e-commerce trend is dat je klanten snel antwoord willen op hun vragen en ze willen meer kanalen gebruiken zoals WhatsApp, Instagram en Facebook messenger om vragen te stellen. Steeds meer e-commerce bedrijven maken gebruik van chatbots, zodat ze 24/7 service kunnen leveren. Consumenten willen ook graag een flexibel en transparant retourbeleid. Ze willen duidelijk kunnen zien wat de status is van hun bestelling en de levering.
Opkomst van recommerce
Een opkomende trend is dat consumenten steeds vaker online zoeken naar tweedehandsproducten.
Deze trend gaat hand in hand met de trend van duurzaamheid. In 2023 hebben consumenten het bewustzijn dat online winkelen impact heeft op mens en milieu. Hierdoor zijn ze ook meer bereid om te betalen voor duurzame producten. Verpakkingen, transport, werkomstandigheden van medewerkers: het zijn zaken die meespelen tijdens het aankoopproces. Consumenten zijn eerder bereid om te kopen van merken die matchen met hun normen en waarden.
Recommerce is niet nieuw, maar er is wel een opvallende ontwikkeling bezig. Mocht je de term niet kennen: recommerce is het verkopen van tweedehands spullen aan anderen die ze hergebruiken, recyclen of doorverkopen.
Een eerste reden waarom bedrijven zich vaker richten op recommerce is de toenemende vraag naar duurzame producten. De tweede reden is dat het mogelijkheden biedt om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren of de omzet te verhogen. Door de doorverkoop van producten in eigen hand te houden, proberen bedrijven het vertrouwen van klanten te winnen, klanten aan zich te binden en de voorraad effectiever in te zetten.