Heb je ook moeite om jouw doelgroep te bereiken? Heb je te weinig klanten? Wij geven jou essentiële tips om jouw doelgroep beter te bereiken.
Wie is jouw doelgroep?
Om jouw doelgroep te bereiken, moet je eerst weten wie je doelgroep is. Het is dan ook belangrijk om jouw ideale klant helder te krijgen. Als je een goed totaalbeeld hebt van je ideale klant, weet je veel beter wie je doelgroep is.
Je hebt vast al een idee over hoe de doelgroep eruit moet zien. Bijvoorbeeld op basis van leeftijd: vrouwen tussen de 20 en 40 jaar. Maar is dit wel specifiek genoeg? In welke doelmarkt bevindt jouw doelgroep zich?
Verduidelijk het verschil tussen de doelmarkt en doelgroep
Kun jij bij de vraag ‘Wie is jouw doelgroep’ concreet antwoord geven als het gaat om leeftijd, geslacht en gedragskenmerken? Of schommelt de doelgroep in leeftijd naar jouw mening? Het verschil tussen de doelgroep kennen en ook daadwerkelijk de juiste doelmarkt aantrekken is groot.
De doelgroep is een specifieke groep mensen die het bedrijf graag wil bereiken met een bepaald aanbod. Met behulp van campagnes en reclames, wilt het bedrijf een gedragsverandering tot stand brengen onder de doelgroep.
De doelmarkt bestaat uit een gekozen deelmarkt waarop de onderneming de marketingactiviteiten richt. De doelmarkt kan bestaan uit één of meerdere deelmarkten. Op welke generatie focus je het product of dienst? Focus je het product of de dienst op moeders, vaders, studenten of vastgoedeigenaren of een combinatie hiervan? Wanneer je dit soort vragen helder hebt voor jezelf, kun je aan een marketingstrategie beginnen.
Bepaal hoe jouw product of dienst nuttig is
Bijna alle producten of diensten zijn een uitkomst van een probleem. Met welk probleem zit jouw doelgroep en hoe kun jij dit probleem oplossen? Als je een oplossing aandraagt voor een probleem wat je doelgroep niet echt ervaart, zal je product/dienst nauwelijks worden verkocht. Doe dus eerst goed onderzoek naar de behoeften van je doelgroep en stem je product/dienst hier op af. Het onderzoeken van behoeften kan door het houden van interviews met personen die je doelgroep zijn.
Kies de juiste kanalen
Om je klant echt te bereiken zet je kanalen in. Het is verstandig om alleen die kanalen in te zetten waar je klant aanwezig is. Onderzoek dus op welk social media (Facebook, Instagram, Twitter, Pinterst) platform je doelgroep het meest actief is.
Alleen het kanaal benoemen is echter niet genoeg. Veel ondernemers zeggen bijvoorbeeld ‘Ik zet Facebook in om mijn klant te bereiken’. Maar op de vraag ‘Hoe zorg je dat je meer klanten bereikt met Facebook?’ en ‘Hoe zet je Facebook daarvoor in?’ blijft het vaak stil. Zorg er dus voor dat je voor de kanalen die je inzet ook een tactiek hebt om ze in te zetten.
Meer tips…
- Zoek naar forums die een relatie hebben met je product. Reageer op vragen en geef tips. Doordat je jezelf als expert vertoont, trek je bezoekers van het forum naar je website en zullen deze bezoekers sneller gebruik maken van je producten of diensten.
- Zoek naar bijeenkomsten waar je je bedrijf kunt promoten of waar je als gastlezer iets kunt vertellen over de waarde die jij levert/het probleem wat jij oplost.
- Ga samenwerken met andere ondernemers die raakvlakken hebben aan jou product dienst. Zo kun je samen nieuwe producten/diensten ontwikkelen die nog beter en completer aansluiten op de behoeften van je klant.