Met alle concurrentie kan het lastig zijn om het hoofd boven water te houden. Dit is voor kleine bedrijven vaker het geval. In de zoekresultatenpagina van Google is het steeds vaker “the winner takes it all”. Is het dan nog rendabel voor lokale bedrijven om te investeren in SEO? Niet altijd. In dit artikel lees je meer over wanneer het rendabel kan zijn en op welke manier dit het geval is.
Zit je in een markt met de grotere spelers en vraag je je af of SEO relevant is voor je? Het antwoord is niet altijd “ja”. Ga voor jezelf een aantal dingen na:
- Wat is de mate van concurrentie op mijn belangrijkste zoekwoorden?
- Welke websites bevinden zich in de top-10 of top-5
- Hoe actief optimaliseren ze specifiek voor deze zoekwoorden?
- Hoe interessant is de zoekresultatenpagina voor deze zoekwoorden?
SEO is optimaliseren voor de lange termijn. Als je in een markt zit met veel grote spelers, zoals bijvoorbeeld Amazon of Bol.com die ook al jarenlang optimaliseren voor je belangrijkste zoekwoorden, dan kan het soms interessanter zijn om voor andere marketingkanalen te gaan. Op die manier ga je er realistisch mee om.
Zijn de belangrijkste zoekwoorden té concurrerend en daarmee niet haalbaar? Dan zijn er altijd nog andere opties zoals horizontale SEO. Het gaat hierbij om zo breed mogelijk ranken op zoveel mogelijk verschillende zoekopdrachten. Er wordt namelijk naar nog veel meer gezocht in Google dan keyword-tools ons vertellen.
De richting van de SEO-strategie bepalen
Zie je een opening, bijvoorbeeld op longtail zoekwoorden, ga er dan voor. Zoekwoorden in combinatie met een locatie (bijvoorbeeld “schoenen kopen in Rotterdam”) bevatten doorgaans minder concurrentie dan wanneer je landelijk de strijd aangaat (voor bijvoorbeeld “schoenen kopen”).
Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden die erg interessant kunnen zijn in de beginfase van een SEO-strategie, wanneer je nog niet de volledige autoriteit van de website hebt opgebouwd. Longtail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die doorgaans 4 of meer woorden bevatten.
Om voor je eigen website te bepalen hoe waardevol de SEO op dit moment is, kun je een tool als Google Search Console gebruiken. Deze tool verschaft onder andere inzicht in het aantal vertoningen op de zoekresultatenpagina, het aantal klikken naar de website en de positie van bepaalde zoekwoorden.