Of je nu kapper bent of koerier, met deze stappen kun je aan de slag met content marketing
Je kunt heel ingewikkeld doen over content marketing en allerlei verschillende content strategieën. Maar de gemiddelde kleine ondernemer, mkb-er of freelancer kan daar niet zoveel mee. De fotograaf, meubelmaker, kok of life coach heeft niet de ambitie om allerlei briljante formats te bedenken. Hij of zij wil gewoon op een leuke, laagdrempelige manier een klantenbestand opbouwen. Daarom delen wij nu een makkelijke methode. Iedereen kan het! Dus lees even verder als je geïnteresseerd bent.
Stap 1. Wat ga je brengen?
Als eerste is het belangrijk dat je bedenkt wat je de mensen gaat brengen, dat maakt je werk stukken gemakkelijker.
Wat zou freelancer Guus, die van oude meubels nieuwe maakt, brengen als hij mensen gaat leren om meubels te maken? Hij leert iedereen hoe leuk en ontspannen het is om van iets ouds iets nieuws te maken. Wat zou fotograaf Maartje haar volgers brengen? Zij kan haar volgers meer tips en tricks geven om het mooiste licht te creëren voor de foto.
4 elementen om te bepalen wat je de klant brengt.
Het helpt dat je even 4 elementen eruit pakt voordat je in een zin kunt bepalen wat je brengt:
- Specialisatie
bijvoorbeeld: van oude meubels nieuwe maken en daarover vertellen
2. Doelstelling en doelgroep
bijvoorbeeld: iedereen in Nederland leren hoe je mooie meubels maakt
3. Purpose
bijvoorbeeld: mensen meegeven dat iets maken heel rustgevend is
4. De concurrentie
bijvoorbeeld: saaie stappenplannen op YouTube van bouwketens
Als je hiermee een A4’tje heb volgeschreven, dan wordt het een stuk makkelijker! De uitdaging is dan om van die 4 elementen één zinnetje te maken. Dat is namelijk wat je de mensen gaat brengen, dat is wat jij weet en wat jouw doelgroep zou willen weten.
Stap 2. De media
Als je eenmaal die zin hebt met wat je komt brengen, moet je aan de slag om dat verhaal te vertellen aan jouw doelgroep. Waar je op moet letten is dat je mensen dus een deel van een oplossing geeft van een probleem, terwijl ze voor een echte oplossing wat geld moeten betalen.
Voorbeelden:
- Bob Ross– legde bijvoorbeeld uit op tv hoe hij in een uur een schilderij maakte. Mensen werden daardoor nieuwsgierig en gingen een cursus bij hem doen. Je gebruikt dus het medium om reclame te maken en het echte product fietst daar vrolijk achteraan als je een beetje publiek hebt opgebouwd.
- Mark Bos, baas van het Motorkledingcenter, maakte heel veel video’s. Welke kleding moet je kopen als je begint met motor rijden? Wat zijn de beste motorrijbroeken? Dat werk. Als je zijn video’s kijkt, ben je goed geïnformeerd en daarna ga je bij hem geld uitgegeven om het echte probleem op te lossen: de kleding aanschaffen.
Kies een medium
Het belangrijkste wat je moet doen is het medium kiezen. Het is daarom belangrijk om jezelf onderstaande vragen te stellen.
- Waar heb je het meeste ervaring mee?
2. Waar heeft jouw doelgroep het meeste ervaring mee?
3. Wat past het beste bij jouw budget?
Verder zijn er ook drie richtingen die je op kunt met content:
- Geschreven verhalen (blogs)
2. Video’s
3. Podcasts
Wat wordt jouw hoofdmedium? Waar ga je mee beginnen? Je ziet aan de succesvolle contentcases dat ze allemaal met een bepaald medium zijn begonnen en daarna gingen doorontwikkelen. Je kunt simpelweg niet alles tegelijk doen.
Voor Guus, de meubelmaker, lijkt video’s maken het beste medium. Waarom? Omdat die stap-voor-stap-video’s echt iets zijn op YouTube waar ‘How to’ heel groot is. Als je eenmaal hebt bedacht op welk medium je aan de slag gaat, dan is het een kwestie van doen.
Stap 3. De boel promoten
In contentmarketing gaat het om één ding: een publiek opbouwen. Je bouwt met jouw gratis verhalen een publiek op en gaat aan een deel van dat publiek jouw spullen verkopen.
Belangrijk is dat je nadenkt over waar jouw publiek zich bevindt. Guus bijvoorbeeld heeft van oudsher veel publiek op Facebook en Instagram, dus daar moet hij zijn video’s een beetje gaan promoten.
Stap 4. Spulletjes verkopen
Als je eenmaal hebt gekozen voor een medium en je bent een beetje publiek aan het opbouwen met jouw podcast, blogs of video’s, dan moet je de koppeling maken met de spullen die je te verkopen hebt. Contentmarketing is leuk en niet zo duur, maar het is wel iets voor de lange termijn. Je moet beseffen dat het publiek dat je opbouwt veel langer meegaat dan bij de gemiddelde commercial.
Zo gaat dat met contentmarketing. Mensen vertrouwen jou op basis van jouw verhalen en dus zullen ze iets bij jou kopen.