Veranderingen op het gebied van SEA
Ook op het gebied van online adverteren gaan een aantal zaken veranderen. Dit komt met name door updates en ontwikkelingen van Google. Benieuwd naar welke trends het SEA landschap in 2022 gaan bepalen? Je leest ze hieronder!
Responsieve zoekadvertenties
In 2022 gaan responsive search ads een grotere rol spelen binnen Google. Vanaf juni is dit zelfs nog de enige optie voor het aanmaken van tekstadvertenties. Extended Text Ads gaan eruit en Responsive Search Ads nemen alles over. Dit heeft twee belangrijke redenen:
1) Er zijn recent veel nieuwe zoekopdrachten. 15% van de dagelijkse zoekopdrachten is nieuw en staat daarmee niet in de zoekwoordenplanner. Door gebruik te maken van machine learning (en daarmee responsieve advertenties) kan hierop worden ingespeeld
2) Bedrijven die gebruik maken van responsieve advertenties en daarmee machines learning behalen 7% meer conversies met dezelfde kosten per conversie.
Google gaat mee in de automatisering, waardoor enkel responsieve advertenties vanaf dat moment nog mogelijk zijn. Hierbij geef je een aantal koppen en beschrijvingen aan Google. Google maakt er vervolgens zelf afwisselende advertentieteksten van. Google toont de beste combinatie van teksten op dat moment. Afgestemd op de gebruiker, het apparaat en locatie. Zo worden je advertenties dus nog beter afgestemd op je doelgroep.
Tips voor responsieve advertenties
Bij het opzetten van een responsieve advertentie zijn er een aantal punten die de prestatie van de advertentie kunnen verbeteren:
1) Gebruik in de responsieve advertentie teksten van de uitgebreide tekstadvertenties die effectief waren
2) Zet bepaalde kopteksten vast op een bepaalde plek in de advertentie door op de punaise te klikken
3) Gebruik brede zoekwoorden en de strategie slim bieden. Door deze combinatie kunnen de conversies met 20% stijgen.
Third party cookies bij Google
Google gaat stoppen met het gebruik van third-party cookies. Net de cookies die je nodig hebt om mee te gaan adverteren. Ze zorgen ervoor dat de juiste advertenties bij de juiste doelgroep worden weergegeven. Dus hoe zorg je ervoor dat de juiste advertenties worden getoond aan de mensen met bepaalde interesses? Google gaat het geleidelijk aanpakken.
Om dit voor elkaar te krijgen heeft Google een ‘Privacy Sandbox’ in het leven geroepen. Dit is een community voor veel techneuten om samen te werken aan de ‘ideale’ oplossing: niemand wordt op individueel niveau getrackt en de adverteerders kunnen blijven adverteren op interesses zoals ze deden, alleen dan op grote(re) schaal. Op die manier blijven de ads toch nog relevant genoeg voor adverteerders. Dit is Google’s oplossing voor het meten en laten zien van gepersonaliseerde advertenties zonder tracking cookies. Deze release is wel uitgesteld tot eind 2023.
Maak je Google Advertenties niet te ingewikkeld
Een heel fijne trend die in 2022 in zoekmachine adverteren de leidraad gaat zijn: houd het simpel. Je kunt meer vertrouwen op de adviezen van Google en de advertenties die je hebt ontworpen, worden op basis van het algoritme automatisch én optimaal aan de bezoeker getoond.
Voorheen werden Google advertenties samengesteld met voor ieder zoekwoord een aparte advertentiegroep. Nu verschuift de focus naar de intentie van degene die zoekt. Hoe zorg jij ervoor dat je hem naar een specifieke webpagina stuurt? Met hulp van Googles algoritme en door zoekwoorden te bundelen in één advertentie, maak je het voor jezelf in 2022 een stuk eenvoudiger.
Conversion modeling meets machine learning
Met behulp van webstatistieken kan worden nagegaan via welke advertentie, zoekmachine of website een conversie tot stand komt. Dat noem je conversie attributie, het toewijzen van een bron aan een online conversie. Veel adverteerders meten het succes van hun online advertenties op basis van de laatste klik, terwijl een conversie regelmatig het gevolg is van meerdere interacties via verschillende bronnen.
Door de toepassing van conversion modeling krijg je meer inzicht in het totale proces voorafgaande aan een conversie. Eerdere metingen in het conversietraject blijven - ook zonder cookies - behouden en de credits voor een conversie kunnen stipter worden toegewezen. Google Ads gaat nog een stap verder. Geavanceerde machine learning laat hier, met respect voor de privacy van de gebruiker, nauwkeurig zien hoe elk contactmoment heeft bijgedragen aan een conversie.