Met Google Ads kun je jouw zichtbaarheid vergroten bij relevante zoektermen, zodat potentiële klanten sneller bij jou terecht kunnen komen. De wereld van Search Engine Advertising is continu in verandering en ook voor het komende jaar worden er veel ontwikkelingen verwacht. In deze blog lichten wij een aantal trends voor je uit die belangrijk zijn om in de gaten te houden!
Stijging van de kosten per klik
Een van de belangrijkste ontwikkelingen is dat de CPC stijgt, het bedrag dat een klik op je advertentie kost. Wanneer er veel bedrijven in jouw sector gebruikmaken van Google Ads, geldt dit nog sterker. Om te zorgen voor een optimale ROI (rendement op investering) wordt het dan nog belangrijker om campagnes te blijven optimaliseren. Andere factoren die het rendement kunnen vergroten zijn een slimmere targeting van je advertenties (door bijvoorbeeld de straal waarin je advertenties zichtbaar zijn te beperken of bepaalde regio’s uit te sluiten), of creatiever zijn het opstellen van je advertentie. Automatische biedstrategieën kunnen ook helpen om de kosten in de perken te houden.
Einde van verbeterde CPC
Google stopt op 25 maart 2025 met verbeterde CPC, een biedstrategie waarmee de zoekgigant biedingen verhoogt wanneer de kans op een waardevolle klik groter is en verlaagt wanneer deze kans minder gunstig lijkt. Deze strategie is een mix van controle en geautomatiseerde optimalisatie. Campagnes die op dat moment nog gebruikmaken van verbeterde CPC worden automatisch omgezet naar handmatige CPC. Sinds oktober 2024 is het al niet meer mogelijk om gebruik te maken van verbeterde CPC voor nieuwe campagnes.
Het voordeel van handmatige CPC is dat je volledige controle hebt over je biedingen, omdat je handmatig bepaalt hoeveel je maximaal wilt betalen voor een klik. Dit bedrag kun je instellen per advertentiegroep of zelfs per zoekwoord. Het vereist echter veel expertise, ervaring en tijd. Wil je geen gebruikmaken van handmatige CPC, dan kun je overwegen om te kiezen voor automatische bidstrategieën als Klikken maximaliseren, Conversies maximaliseren en Doel CPA. Hoewel Google steeds beter wordt in het optimaliseren van biedingen op basis van data, biedt dit geen garanties voor optimale resultaten.
Belang van AI wordt groter
Daarnaast gaan we ook in op de rol van AI in SEA. De opmars van kunstmatige intelligentie is niet meer te stoppen en ook in Google Ads wordt het steeds meer gebruikt. Google heeft AI inmiddels volop geïntegreerd in Ads, bijvoorbeeld om biedstrategieën te optimaliseren, maar ook om advertentieteksten en afbeeldingen te genereren. Doordat de content automatisch gegenereerd wordt, worden je advertenties creatiever en daarmee relevanter en effectiever. Je kunt sneller advertenties opzetten, hoewel we er wel bij moeten zetten dat de technologie nog niet perfect is. De ontwikkelingen gaan echter razendsnel en ook het komende jaar wordt er volop geïnvesteerd om AI te verbeteren. Ook in Google Ads zullen er ongetwijfeld nieuwe functies worden toegevoegd waarbij er gebruik wordt gemaakt van kunstmatige intelligentie.
Wij helpen je graag verder
Onze specialisten staan klaar om jouw Google Ads-campagne te verzorgen, zodat jij je kunt richten op je core business. Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op door te bellen naar 030-2669622, of stuur een mail naar info@mkbclickservice.nl.